| Kommunikasjon, språk og tekst | Synger sanger, ser i bildebøker, gode og varierte samlingsstunder, benevner, gjenta ord og begreper, samtaler, lytte, bruke konkreter, bruke fokusord, fokus på språk som er representert på avdelingen, navn, farger | Eventyr med konkreter, rim og regler, fokus på hverdagssamtale,
tulle og tøyse med språket, presenterer bokstaver og tall | Leke med/utforske bokstaver og tall, sang og musikk, rim og regler, lese- og skriveforberedende aktiviteter, former og størrelser, samarbeider med skolene om ulike aktiviteter/opplegg for skolestarterne, fokus på høytlesning |
| Kropp, bevegelse, mat og helse | Snakke om kroppen, dans, øve på å smøre maten sin selv, legge til rette for et variert og sunt kosthold hvor barn får smake på ulike matvarer, legge til rette for motoriske aktiviteter utfra barnets utvikling, turer i nærområdet, vaske hender før og etter måltid.
Legge til rette for grovmotoriske aktiviteter | Turer i skog og mark, dans, smøre maten sin selv, tilgang
til Evjehallen (Oddeskogen), snakke om sunt og variert kosthold, kroppen min | Dans og bevegelse, sunt kosthold, lengre turer i nærmiljøet, viktigheten av god hygiene, organiserte leker/regelleker, tilgang til Evjehallen (Oddeskogen).
Eget opplegg rundt barn, grenser og seksuelle overgrep, vi bruker Stine Sofie barnehagepakke. |
| Kunst, kultur og kreativitet | Barna får utforske ulike materialer og formingsaktiviteter, benevne farger, legge til rette for barnestyrte aktiviteter, sansing | Få erfaring med ulike materialer og formingsaktiviteter, sansing, legge til
rette for barnestyrte aktiviteter | Barna skaper selv fra egen fantasi, ulike prosjekter,
tradisjoner, utforske materialer og redskaper, markere høytider som
samedagen, 17-mai, id |
| Natur, miljø og teknologi | Korte turer i nærområdet, navn på dyr, fokus på varierte
førstehåndserfaringer, begynnende fokus på miljøvern, sortere søppel, få
erfaringer med ulike årstider | Utforske, bruke digitale hjelpemidler til å finne
informasjon, ta vare på naturen,
få erfaringer med ulike årstider | Eksperimentere, bli kjent med dyr og vekster i naturen, fokus på årstider, ta i bruk digitale verktøy |
| Antall, rom og form | Telling, fargelære, putteklosser, puslespill, duplo, ulike klosser, sortering, størrelser, romorientering, bruke begreper på former, ulike adjektiver (kort-lang osv.) | Telle, ulike former, spill, mengde,
ulikheter, sammenligne, kategorisering | Enkel addisjon og subtraksjon, måleenheter, problemløsning, se sammenhenger |
| Etikk, religion og filosofi | Rett og galt, Løveloven, undre seg sammen med barna, sanger, ulikheter, mye fokus på omsorg og empati – hvordan er vi mot andre, markering av høytider som samedagen, id, 17-mai | Undrer oss sammen, medvirkning, markering av høytider, | Diskutere ulike situasjoner/dilemma, respekt for ulikheter, Å være en venn, ulike nasjoner og flagg, tradisjoner, bli kjent med ulike kulturer/religioner knyttet opp mot avdelingen, bruke fortellinger |
| Nærmiljø og samfunn | Utforskning i lokalmiljøet, familien min | Turer i nærområdet, historier, lokaltradisjoner, ulike
yrker, utforske nærområdet, familien min | Trafikkregler, hva finnes i bygda vår? Eget opplegg knyttet opp mot overgang barnehage - skole, |