Sangglad 40-åring fikk Kulturprisen 2023

Evje og Hornnes bygdekor ble overrasket med tildeling av kulturprisen på selveste jubileumskonserten sin på Evjemoen Kino & Scene den 28. oktober 2023. Varaordfører Finn Bjørn Rørvik og leder av Levekårsutvalget Else Haugland stod for utdelingen av den gjeve prisen.

– Det var så gøy å få prisen. Vi ble veldig overrasket. Dette hadde vi ikke forventet, men vi ble veldig glade og stolte, sier korets styreleder Aina Brattfjord.

– Det er alltid hyggelig å bli satt pris på. Det var jo spesielt flott å få prisen på jubileumskonsert, det ble litt symbolsk for oss, fortsetter hun.

Godt oppmøte

En høstlig lørdag i slutten av oktober fyltes nesten hele salen i Evjemoen Kino & Scene med forventningsfulle publikummere som ville få med seg jubileumskonserten til Evje og Hornnes Bygdekor. Både familie, venner og kulturelskere satt i salen. Korets aller første dirigent, Kristen Bjorå, satt også i salen. Og der satt også en erfaren varaordfører og en splitter ny leder av Levekårsutvalget med en overraskelse i bagen ved siden av seg.

I kulissene trippet sangfuglene selv med den kjente og kjære sommerfuglen flaksende i magen. Hele 40 år med oppvarmingsøvelser, øving, små og store konserter, samarbeidsprosjekter, rekruttering og markedsføring, styremøter, kaffe og latter – nå skulle det feires jubileum! Under stødig dirigering av kordirigenten de siste 15 årene, Oxana Emmelkamp, og med rivende dyktige musikere som dannet husbandet for kvelden. Finn Håkon Borgi har bistått på mange arrangementer i Evjes storstue den siste tiden og hadde lyd og lys under kontroll.

Plukket ut som vinner

Noen måneder før, en aprildag lenge før både kommunevalget og konserten, satt levekårsutvalget rundt et bord på kommunehuset og hadde nettopp valgt årets vinner av Kulturprisen 2023. I vedtaket står det: «Tildelingen av Kulturprisen 2023 til Evje og Hornnes Bygdekor beror på at «Bygdekoret» i 4 tiår har løftet flere små og store arrangementer og tilstelninger i bygda ved å stille opp med korsang, det være konserter eller musikalske innslag. Bygdekoret har jobbet med egne prosjekter som har resultert i mange flotte konserter, men stiller også ofte opp på oppdrag fra både det offentlige, private og næringslivet. Deres samarbeid med lokale og regionale musikere bidrar til spennende samarbeidsprosjekter og skaper musikkglede også utenfor egen sjanger. Bygdekoret som 40-åring er derfor et stadig aktuelt kor, som finner nye måter å utvikle seg på. Deres engasjement og gode rykte strekker seg langt utenfor kommunens grenser.»

Selve overrekkelsen

Tilbake til 28. oktober og konserten som nærmer seg slutten. Kommunen får lov å holde en «gratulasjonstale for jubilanten", men både koret og salen blir overrasket da varaordfører Finn Bjørn Rørvik holder en flott tale til det som blir kommunens 18. kulturprisvinner siden oppstarten i 1991. Ved Finn Bjørns side står den nye lederen av levekårsutvalget, og kommunens 17. kulturprisvinner, Else Haugland, og får dele ut prisen til to overraskede konferansierer. Det er styreleder Aina Brattfjord, sammen med en av korets originalmedlemmer og ildsjeler, Rita Flottorp.

Pris på rundgang

Prisen er en gavesjekk på kr 5000 og en gullfarget bergkrystall i metall, designet av Rune Skibsrud. Prisen fikk en liten oppgradering i år med god hjelp fra Skilt & Gravering og Smedland Interiør. Vi kontakter Rita Flottorp og spør hvem i korets nesten 20 medlemmer som har fått med seg prisen.

– Prisen går litt på rundgang i koret, akkurat nå er den hos styrelederen. Vi må finne en plass å ha den, vi diskuterer det ennå, sier hun.

Og neste prosjekt for koret?

– Neste prosjekt er et samarbeid med Kong Hanes i Bygland. Vi skal synge populærmelodier og framføre disse i april neste år.

Evje og Hornnes kommune gratulerer kulturprisvinnerne og ønsker lykke til videre!

Tidligere kulturprisvinnere

Oversikt over tidligere kulturprisvinnere og hovedbakgrunn for tildeling:

1991: Alf Georg Kjetså – Bildesamling, museum

1992: Sigmund Monen – Museum

1993: Oskar Kjetså – Rosemaling

1995: Kristian Kvitne – Furuly

1997: Arna Kjetså – Barne- og ungdomsarbeid

1999: Sigbjørn Kjetså – Otrahallen

2001: Nina Irslinger – Musikk, kultur

2003: Olav Arne Kleveland – Bygdebok, lokalhistorie

2005: Geir Magne Feed – Idrett / friluft

2007: Reidar Kjetså – Gjenåpning Flåt gruver