Planprogram for kommuneplanens samfunnsdel 2024-2034

5 Nasjonale og regionale føringer for planarbeidet

Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023-2027

Regjeringen legger hvert fjerde år fram nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging for å fremme en bærekraftig utvikling i hele landet. Fylkeskommunene og kommunene skal følge opp de nasjonale forventningene i planstrategier og planer. I de nasjonale forventningene for 2023-2027 legger regjeringen vekt på 2030-agendaen, hvor Norge har sluttet seg til 17 mål for å fremme en sosial, miljømessig og økonomisk bærekraftig utvikling. De fem overordnede perspektivene i 2030-agendaen er utgangspunkt for de nasjonale forventningene; sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft, samfunnssikkerhet og beredskap og samarbeid for å nå målene, gjennom følgende hovedtema:

1. Samordning og samarbeid i planleggingen
  2. Trygge og inkluderende lokalsamfunn
  3. Velferd og bærekraftig verdiskaping
  4. Klima, natur og miljø for framtida
  5. Samfunnssikkerhet og beredskap

FNs 17 bærekraftsmål og 2030-agendaen Illustrasjon som viser FNs 17 bærekraftsmål.

I 2015 ble 2030-agendaen med de 17 bærekraftsmålene vedtatt i alle FNs medlemsland. Bærekraftsmålene utgjør det politiske hovedsporet for å ta tak i vår tids største nasjonale og globale utfordringer. Norge spiller en aktiv rolle i oppfølgingen av målene internasjonalt. I arbeidet med den nye samfunnsdelen skal det avklares hvilke av bærekraftsmålene Evje og Hornnes i særlig grad skal bidra med å følge opp.

Regionplan Agder 2030

Regionplan Agders hovedmål er å utvikle Agder til en miljømessig, sosialt og økonomisk bærekraftig region i 2030- et attraktivt lavutslippssamfunn med gode levekår. Regionplan Agder 2030 har fem tema som skal være hovedsatsingsområder frem mot 2030:

1. Attraktive og livskraftige byer, tettsteder og distrikter
  2. Verdiskaping og bærekraft
  3. Utdanning og kompetanse
  4. Transport og kommunikasjon
  5. Kultur

En god gjennomføring av Regionplan Agder forutsetter at fylkeskommunen, kommunene, regional stat og andre aktører forankrer oppfølgingen i egne styringsdokumenter og budsjettprosesser.

Andre statlige/nasjonale føringer og retningslinjer

• Statlige planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning (2018)
  • Statlige planretningslinjer for samordnet bolig- areal- og transportplanlegging (2014)
  • Rikspolitiske retningslinjer for barn i planlegging