Årsplan 2025-2026 Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Innledning 2 Mål og satsinger for barnehagene i Setesdal 3 Mål og satsinger for barnehagene i kommunen 4 Mål og satsinger for enhet for barnehage 5 Praktisk informasjon om barnehagene 6 Verdigrunnlag 7 Barnehagens formål og innhold 8 Overganger 9 Arbeidsmåtene til barnehagen og progresjon 10 Progresjon i arbeid med omsorg, lek, danning, læring, digitale praksis og fagområdene 11 Barnehagen som pedagogisk virksomhet - Planlegging, vurdering og dokumentasjon 12 Kalender - Oddeskogen barnehage 13 Kalender - Hornnes barnehage Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 9 Arbeidsmåtene til barnehagen og progresjon Arbeidsmåten til barnehagenskal ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning og gi barn mulighet til medvirkning.personalet skal ta i bruk varierte arbeidsmåter, og arbeidsmåtene skal tilpasses til enkeltbarn, barnegruppa og lokalmiljøet. Slik gjør vi det i barnehagenVi skal til enhver tid ta i bruk varierte arbeidsmåter tilpasset enkeltbarn og barnegruppaVi bruker nærmiljøet aktivtVi kommer med innspill som kan videreutvikle leken på barnas premisserVi tar barna og deres initiativer på alvorProgresjon i barnehagen innebærer atalle barna skal utvikle seg, lære og oppleve framgangalle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehageinnholdetbarnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte høve til leik, aktiviteter og læring.barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leiker, materiale og utforming av fysisk miljø.barna skal få utfordringer som er tilpasset erfaringene, interessene, kunnskapene og ferdighetene sine. Slik gjør vi det i barnehagenVi har kompetanse om barnets utvikling, lek og læring. Vi har et helhetlig læringssyn, med barnets beste i fokus.Vi arbeider aktivt for å legge til rette for barns medvirkning.Vi tar barnets perspektiv på alvor. Vi gir tid til lek, og er aktive i lek.Vi er opptatt av å se hvert enkelt barn og møte barnets behov for omsorgVi veileder barna i situasjoner der det er behov, samtidig som vi stiller krav med fokus på barnas mestring. Gir rom for prøving og feiling. Forrige kapittel Neste kapittel