Årsplan 2025-2026 Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Innledning 2 Mål og satsinger for barnehagene i Setesdal 3 Mål og satsinger for barnehagene i kommunen 4 Mål og satsinger for enhet for barnehage 5 Praktisk informasjon om barnehagene 6 Verdigrunnlag 7 Barnehagens formål og innhold 8 Overganger 9 Arbeidsmåtene til barnehagen og progresjon 10 Progresjon i arbeid med omsorg, lek, danning, læring, digitale praksis og fagområdene 11 Barnehagen som pedagogisk virksomhet - Planlegging, vurdering og dokumentasjon 12 Kalender - Oddeskogen barnehage 13 Kalender - Hornnes barnehage Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 8 Overganger Når barnet begynner i barnehagenBarnehagen skal:i samarbeid med foreldre legge til rette for at barnet kan få en trygg og god oppstart i barnehagentilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barnpersonalet sørge for tett oppfølging den første tida, slik at barnet kan oppleve tilhørighet og føle at det er trygt å leke, utforske og lære.Foreldremøte på våren for nye foreldreSlik gjør vi det i barnehagenVi inviterer til ukentlige besøksdager i mai og juni.Vi har oppstartdager der foreldrene er til stede. Lengden på tilvenningsperioden er avhengig av barnets behov, men de to første dagene skal foreldrene være til stede.Foreldrene får utdelt et skjema hvor de fyller ut diverse informasjon vedrørende sitt barn. Når det gjelder dette med allergier, skal det leveres legeerklæring hvis det er behov for spesialkost. Vi gjennomfører oppstartssamtaler.Overganger i barnehagenI barnehagen skal personalet sørge for at barnet får tid og rom til å bli kjent med andre barn og annet personalet når et barn bytter avdeling. Slik gjør vi det i barnehagenAvdelingene besøker hverandre ute eller inne. Ellers treffes vi gjennom felles aktiviteter og arrangementer.Barnegruppa besøker den nye avdelingen de skal begynne på i mai og juni.Pedagogene har overgangssamtalerOverganger mellom barnehage og skoleBarnehagen skal:i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barnet kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole, og eventuelt til skolefritids-ordning.ha samtykke fra foreldrene for å dele opp-lysninger om enkeltbarn med skolen.gi de eldste barna mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskap og ferdigheter som kan gi de et godt grunnlag og god motivasjon for å begynne på skolen.bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evnerla barna bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen (SFO). Slik gjør vi det i barnehagenEvje og Hornnes kommune har utarbeidet Handlingsplan for sammenheng barnehage og skole. Vi har skoleforberedende aktiviteter i løpet av det siste året i barnehagenBarnehagen har overføringsmøter med skolen Fra rammeplanen kapittel 6. Overganger (side 33-34). Forrige kapittel Neste kapittel