Årsplan 2025-2026

10 Progresjon i arbeid med omsorg, lek, danning, læring, digitale praksis og fagområdene

Progresjonsplanen viser hvordan barnehagen arbeider med omsorg, lek, danning og læring, digital praksis og de syv fagområdene, slik det står i forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

«Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.»

Praksisen til barnehagen - slik gjør vi det:

Årsplan barnehage 2025-2026
Område 1-2 år 3-4 år 5-6 år/skolestartere
Omsorg Personalet er tett på barna på gulvet, og har fokus på nærhet og trygghet, speile barnas følelser og hjelpe dem å sette ord på følelser/opplevelser. Vi bruker mye tid på å dekke barnas fysiske behov. Relasjonsbygging, være en god venn, fokus på at alle skal bli sett og bli møtt på deres behov. Voksne som støtter og veileder. Møte hvert enkelt barn og se barnas behov, fokus på barns medvirkning,
Lek Legge til rette for et tilpasset lekemiljø, herme, voksne tett på med fokus på veiledning og støtte, Vi setter av mye tid til lek, være oppmerksom på barns medvirkning, dele/turtaking, Legge til rette for ulike typer lek og gode lekemuligheter, voksne som veileder og igangsetter, samt har fokus på inkludering, Fokus på rollelek, innrede ulike lekesoner, nok utfordringer og mestring, fantasi og dikting, voksne er aktive deltakere i leken
Danning Snakke om følelser, kroppen min, bøker. Gi barn handlingsrom, samtidig som man må ta hensyn til barnegruppa. Legge til rette for utforsking, mestring og positiv selvoppfatning Rett og galt, tørre å stå opp for sine meninger, medvirkning, fremheve mangfold og ulikheter.
Læring Hverdagssituasjoner, repetering, mestring, Gode mestringsopplevelser, lek og humor, individtilpassede aktiviteter Førskolegruppe, være en god venn, lese bøker, støtte opp under barns undring, nysgjerrighet og utforskertrang.
Den digitale praksisen til barnehagen Forarbeid/etterarbeid til eks. turer, pedagogiske spill, Ta i bruk ipad for å undre seg sammen med barn når barn kommer med innspill/er opptatt av noe. Ta bilde av barna i ulike situasjoner. Pc/Ipad til å undersøke, se og lære. Barna får ta bilder med mobil, spionkamera, spotify og små filmsnutter knyttet opp til tema vi arbeider med. Pedagogiske spill, digital tavle, ipad som oppslagsverk, lydbøker.
Årsplan barnehage 2025-2026 fagområde
Fagområder 1-2 år 3-4 år 5-6 år/skolestartere
Kommunikasjon, språk og tekst Synger sanger, ser i bildebøker, gode og varierte samlingsstunder, benevner, gjenta ord og begreper, samtaler, lytte, bruke konkreter, bruke fokusord, fokus på språk som er representert på avdelingen, navn, farger Eventyr med konkreter, rim og regler, fokus på hverdagssamtale, tulle og tøyse med språket, presenterer bokstaver og tall Leke med/utforske bokstaver og tall, sang og musikk, rim og regler, lese- og skriveforberedende aktiviteter, former og størrelser, samarbeider med skolene om ulike aktiviteter/opplegg for skolestarterne, fokus på høytlesning
Kropp, bevegelse, mat og helse Snakke om kroppen, dans, øve på å smøre maten sin selv, legge til rette for et variert og sunt kosthold hvor barn får smake på ulike matvarer, legge til rette for motoriske aktiviteter utfra barnets utvikling, turer i nærområdet, vaske hender før og etter måltid. Legge til rette for grovmotoriske aktiviteter Turer i skog og mark, dans, smøre maten sin selv, tilgang til Evjehallen (Oddeskogen), snakke om sunt og variert kosthold, kroppen min Dans og bevegelse, sunt kosthold, lengre turer i nærmiljøet, viktigheten av god hygiene, organiserte leker/regelleker, tilgang til Evjehallen (Oddeskogen). Eget opplegg rundt barn, grenser og seksuelle overgrep, vi bruker Stine Sofie barnehagepakke.
Kunst, kultur og kreativitet Barna får utforske ulike materialer og formingsaktiviteter, benevne farger, legge til rette for barnestyrte aktiviteter, sansing Få erfaring med ulike materialer og  formingsaktiviteter, sansing, legge til rette for barnestyrte aktiviteter Barna skaper selv fra egen fantasi, ulike prosjekter, tradisjoner, utforske materialer og redskaper, markere høytider som samedagen, 17-mai, id
Natur, miljø og teknologi Korte turer i nærområdet, navn på dyr, fokus på varierte førstehåndserfaringer, begynnende fokus på miljøvern, sortere søppel, få erfaringer med ulike årstider  Utforske, bruke digitale hjelpemidler til å finne informasjon, ta vare på naturen, få erfaringer med ulike årstider Eksperimentere, bli kjent med dyr og vekster i naturen, fokus på årstider, ta i bruk digitale verktøy
Antall, rom og form Telling, fargelære, putteklosser, puslespill, duplo, ulike klosser, sortering, størrelser, romorientering, bruke begreper på former, ulike adjektiver (kort-lang osv.) Telle, ulike former, spill, mengde, ulikheter, sammenligne, kategorisering Enkel addisjon og subtraksjon, måleenheter, problemløsning, se sammenhenger
Etikk, religion og filosofi Rett og galt, Løveloven, undre seg sammen med barna, sanger, ulikheter, mye fokus på omsorg og empati – hvordan er vi mot andre, markering av høytider som samedagen, id, 17-mai Undrer oss sammen, medvirkning, markering av høytider, Diskutere ulike situasjoner/dilemma, respekt for ulikheter, Å være en venn, ulike nasjoner og flagg, tradisjoner, bli kjent med ulike kulturer/religioner knyttet opp mot avdelingen, bruke fortellinger
Nærmiljø og samfunn Utforskning i lokalmiljøet, familien min Turer i nærområdet, historier, lokaltradisjoner, ulike yrker, utforske nærområdet, familien min Trafikkregler, hva finnes i bygda vår? Eget opplegg knyttet opp mot overgang barnehage - skole,