Digitale hjelpemidler / velferdsteknologi

Bruk av velferdsteknologi skal bidra til trygghet, aktivitet og selvstendighet. Du kan få velferdsteknologiske hjelpemidler fra kommunen eller NAV Hjelpemiddelsentral.

Hva er velferdsteknologi?

Velferdsteknologi er teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse og aktivitet, og styrker den enkelte til å klare seg selv tross sykdom eller nedsatt funksjonsevne.

Hva er Evje og Hornnes kommunes mål for bruk av velferdsteknologi?

Hovedmålet er at velferdsteknologi skal bli en del av kommunens tjenestetilbud. 

Det skal bidra til trygghet og mestring for brukere, bedre kvalitet på tjenestene, bedre arbeidsforhold- og miljø, samt utnytte ressursene våre bedre, slik at vi kan bruke de varme hendene der de trengs mest.

Hva slags velferdsteknologi brukes i Evje og Hornnes nå?

Trygghetsalarm

Dette er en alarm for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet i eget hjem. Hvis du utløser en trygghetsalarm, vil alarmsentralen/hjemmesykepleien umiddelbart ta kontakt med deg, vurdere nødvendig oppfølgning og ved behov rykke ut.

Pasientvarslingssystemer

Dette er sykesignalanlegg som er installert på institusjonene våre, Evjeheimen, Hornnesheimen og Hovslagerveien bofellesskap. Dette pasientvarslingssystemet har samme muligheter som trygghetsalarmer. Tilleggsfunksjon til slikt varslingssystem kan være dørsensor som varsler personalet for å unngå at pasienten går ut og ikke finner veien hjem eller går ut på uheldige tidspunkt.

Lokaliseringsteknologi/fallalarm/GPS

En fallalarm er en liten enhet du kan ha på armen. Den registrer fall og sender et varsel til hjemmesykepleien som umiddelbart tar kontakt med deg og hjelper deg ved behov. Lokaliseringsteknologi kan være et aktuelt tilbud til personer med demens (i en tidlig fase av sykdommen) og annen kognitiv svikt. Slike løsninger tilbys alltid i nært samspill med både pårørende og pasienten selv. 

Kognitive hjelpemidler

Dette kan være døgntavle, smart-telefoner, apper og talepåminner. Digitale klokker er også i bruk i noen tilfeller.

Andre teknologiske hjelpemidler

  • Robotstøvsugere: lånes ut gratis til hjemmeboende som kan ha behov for dette og ønsker å teste det ut først.
  • KOMP: er en skjerm med kun én knapp for eldre som er spesielt utviklet for å kunne brukes av alle uansett kognitive forutsetninger eller tekniske forkunnskaper. KOMP brukes for å forhindre isolasjon i eget hjem og hjelper analoge seniorer med å holde kontakten med venner, familie og andre.

Interaktiv pasientoppfølging

Dette kan være hensiktsmessig og gunstig i noen tilfeller. Dette er spesielt benyttet innenfor psykisk helse- og/eller rustjenesten.

E-låser

Dette monteres på ytterdøren til brukere som har tjenester fra hjemmesykepleien. Det bidrar til trygghet for brukerne ved at de slipper å gi fra seg egne nøkler og det bidrar til en mer effektiv utnyttelse av tiden til ansatte som slipper å hente nøkler før de skal ut på oppdrag. 

Digital hjemmeoppfølging

Dette er bruk av teknologiske løsninger som gjør at du kan følges opp av helse- og omsorgstjenesten hjemme. Du gjør avtalte målinger i ditt eget hjem og svarer på enkle spørsmål om helsetilstand via et nettbrett eller en smarttelefon. Sykepleiere følger opp målingene daglig og tar kontakt med deg hvis det er tegn til forverring av din helsetilstand. Digital hjemmeoppfølging kan være aktuelt for enkelte pasientgrupper med koniske sykdommer (f. eks. KOLS, hjertesvikt og diabetes type 2) og risiko for forverring av tilstanden, risiko for reinnleggelse i sykehus eller økt behov for helse- og omsorgstjenester.