Erklæring ved fravær - for elever ved videregående skole

Er du elev ved videregående skole og trenger en legeerklæring på grunn av sykdom?

Det er viktig å vite at fravær grunnet sykdom hvor man har erklæring fortsatt føres på vitnemålet, men det regnes ikke med når man beregner 10%-fravær med tanke på standpunkt/termin karakter.

NB: Husk at du må ha dokumentasjon fra skolen på at fraværsgrensen din er nådd, før du kan få legeerklæring. Dette må fremvises til legesenteret. Skole-app som viser fravær, blir sett på som gyldig dokumentasjon.

Her er en oversikt over hvordan legesenteret kan hjelpe:

• Attester kan ikke tilbakedateres. Det betyr at man må gi beskjed til legesenteret den dagen man blir syk (ved oppmøte, telefon, eller videokonsultasjon).
  • Fravær kan som hovedregel kun attesteres ved personlig fremmøte. For tilstander hvor man av smittehygieniske årsaker ikke bør oppsøke legesenteret (korona, influensa, omgangssyke mv.) gjøres unntak fra regelen om personlig oppmøte. Dette avklares telefonisk med sykepleier.
    For elever som går på skole utenfor kommunen gjøres unntak fra regelen om personlig oppmøte. Dette erstattes med videokonsultasjon, eller telefon etter avtale med sykepleier.
  • Dere vil bli vurdert av sykepleier som vil attestere sykdom i legens navn (delegert vurdering av sykdom iht. Helsepersonellovens §5).
  • Kostnaden for legeerklæring er kr. 230,-
    Dersom kontakten genererer behov for prøver, undersøkelser, råd og veiledning eller konsultasjon med lege gjelder egne satser.
  • Om man trenger legeerklæring for kronisk sykdom/sykdom som sannsynligvis vil medføre økt risiko for fravær i en slik grad at 10%-grensen vil kunne overstiges, må man bestille time hos egen fastlege.

Fraværsgrense for elever i videregående skoler

Hensikten med fraværsgrensen er å motivere elevene til jevn innsats, og å forhindre skulk.

På Utdanningsdirektoratets nettsider kan du lese om:

• Fraværsgrensen i korte trekk
  • Hva omfattes av fraværsgrensen - og hva kan unntas?
  • Elever som overskrider fraværsgrensen
  • Hva er skillet mellom fraværsgrensen og annet regelverk?
  • Hva må skolen gjøre?
  • Hvordan bør skolen informere og følge opp elevene?

Les om fraværsgrensen