Politikerne i gang med "politisk verksted"

Onsdag 17. januar ble det første av to politiske verksteder for politikere i Evje og Hornnes gjennomført på Furuly flerbrukshus. Hensikten var å få en felles forståelse for hva som er kommunens mulighets- og utfordringsbilde. Dette skal gi god bakgrunnskunnskap for å kunne ta politiske beslutninger i andre enden.

Arrangementet var for representanter for kommunestyret, levekårsutvalget og plan- og bygningsrådet, og ble ledet av Agder fylkeskommune, i samarbeid med Evje og Hornnes kommunes administrasjon.

Her hadde politikerne gode diskusjoner rundt kommunens utfordringsbilde, og de hadde forslag til hva som skal prioriteres videre i arbeidet med å lage en ny kommuneplan. Forslag til planprogram for rullering av kommuneplanens samfunnsdel skal behandles i kommunestyret 25. januar.

Hva er politisk verksted?

Et politisk verksted er i denne sammenheng et arrangement som tilrettelegger for tverrpolitiske diskusjoner om strategisk samfunnsutvikling. Verkstedene legger til rette for samskaping mellom politikk og administrasjon, og skal gi et sterkere politisk eierskap til planprosesser og strategiske planer i kommunen.

Neste gang er i mai

Det er planlagt to verksteder. Det neste skal etter planen foregå i mai, forutsatt at kommunestyret vedtar forslag til planprogram og fremdriftsplan for revisjon av kommuneplanens samfunnsdel. I verksted nummer to skal politikerne i så fall drøfte målsettinger og strategier.