- Vi er en rik kommune på frivillighet!

I 2. etasje i sentrumsbygget på Evje finner du Evje og Hornnes frivilligsentral og daglig leder Anne-Marie Birkeland. Hver dag jobber hun for å skape gode møteplasser mellom mennesker. - Noen trenger hjelp, og andre ønsker å hjelpe. Sammen beriker vi hverandres hverdag og skaper gode lokalsamfunn, sier hun.

For hun er ikke alene. Med seg på laget har hun hele 78 frivillige, fra alle aldersgrupper, som vil gjøre en ekstra innsats for sambygdingene sine. Og hun vil gjerne ha med mange flere.
- Man kan prøve seg som frivillig uten å forplikte seg til noe. Vi finner noe du ønsker å bidra med som du opplever som givende, enten hos oss eller i en annen organisasjon, så bestemmer du selv hvor ofte eller hvor lenge du vil være med. Du kan alltid melde avbud, men vi vil gjerne ha beskjed slik at vi kan sette inn andre.

Finner gode løsninger

Hun oppfordrer både de som vil bidra som frivillig og de som trenger hjelp av frivilligsentralen til å ta kontakt, så prøver de å finne ei god løsning.
- Vi prøver så godt vi kan å hjelpe der det trengs, og klarer det stort sett hver gang, sier hun og fortsetter:
- Frivilligsentralen former seg etter behovet i kommunen. Ingen frivilligsentral er lik. Jeg er mektig imponert over alle frivillige som er med på å lage aktivitet og liv i bygda vår. Evje og Hornnes hadde ikke vært det samme uten de.

Aktiviteter hele uka

Inne på Evje og Hornnes frivilligsentral i 2. etasje i sentrumsbygget på Evje. Bildet viser flere sofagrupper og stilige bilder på veggene. - Klikk for stort bilde Evje og Hornnes kommune

Frivilligsentralen har faste aktiviteter for de som ønsker å komme, flere dager i uka. Mandager er det for eksempel strikkekafé med gratis lunsj kl. 10:00-13:00, tirsdager er det drop-in data-/smarttelefonhjelp kl 13:00-14:00, og torsdager er det språkkafé kl 17:00-18:30.

Se kalenderen her

Andre ting man kan få hjelp til eller bidra med gjennom frivilligsentralen er for eksempel:
- Følgehjelp til sykehus, lege eller tannlege
- Besøksvenn (dette kan være en turkamerat, en man kan gå på kafé med, spille brettspill med, gå på fisketur med)
- Middagsombringing til eldre og uføre
- Lyttevenn i skolen og lesevenn i barnehagen
- Enkle vaktmester tjenester
- Bistå lag, foreninger og kommunen ved behov

Frivillighet i framtida

Inne på Evje og Hornnes frivilligsentral i 2. etasje i sentrumsbygget på Evje. Bildet viser en plakat med bilde av ei eldre dame som spiser middag. Teksten på bildet sier: Spis med meg - Klikk for stort bilde Evje og Hornnes kommune

Det blir mer og mer behov for frivillige i framtida. Det offentlige skal stå for de lovpålagte oppgavene, og de frivillige kan supplere og berike dem. Sammen blir da tilbudet til befolkningen styrket.
- Mange har lyst til å fortsette å bidra, og trenger å være viktig for noen, selv om de gir seg i arbeidslivet. Da kan frivilligsentralen være en ypperlig plass, sier den daglige lederen, og fortsetter:
- Jeg er stolt over alt vi får til sammen!

Mer om frivilligsentralen

Les mer om Evje og Hornnes frivilligsentral på kommunens hjemmeside:

Evje og Hornnes frivilligsentral

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

Anne-Marie kan nås hverdager på dagtid på telefon, eller ved å komme innom frivilligsentralen. Det kan være lurt å avtale tid på forhånd, da det hender at hun er ute en tur.