Planprogram for kommuneplanens samfunnsdel 2024-2034

3 Planprosess og medvirkning

I samfunnsdelen vil kommunestyret ta stilling til om de lange linjene for Evje og Hornnes samfunnet i gjeldende kommuneplan skal videreføres eller endres, og prioritere satsingsområder for valgperioden.

Vi ønsker å få til en bedre kobling for rullering av samfunnsdelen opp mot valgperioden. Man ser da for seg en rullering av samfunnsdelen hvert fjerde år og alltid innen første året i valgperioden. 

Illustrasjon nedenfor er utarbeidet av Asplan Viak: 

I samfunnsdelen vil kommunestyret ta stilling til om de lange linjene for Evje og Hornnes samfunnet i gjeldende kommuneplan skal videreføres eller endres, og prioritere satsingsområder for valgperioden.   Vi ønsker å få til en bedre kobling for rullering av samfunnsdelen opp mot valgperioden. Man ser da for seg en rullering av samfunnsdelen hvert fjerde år og alltid innen første året i valgperioden. Illustrasjon nedenfor er utarbeidet av Asplan Viak:  - Klikk for stort bilde Asplan Viak


 Målet med denne måten å gjøre det på

  1. Bidra til å styrke samfunnsdelen som politisk styringsverktøy med reell kobling til valgperiodene og handlings- og økonomiplanen 
  2. Utvikle tidlig samhandling om samfunnsdelen 
  3. Utnytte mulighetsrommet for forenkling av kommunal planstrategi og planprogram for samfunnsdelen og gjøre det enkelt å forstå for folkevalgte 

De prioriterte satsingsområdene i samfunnsdelen vil bli fulgt opp i det årlige arbeidet med økonomiplanen. Det vil og framgå av økonomiplanen hvordan de skal følges opp, jamfør kommunelovens § 14-4. 

Økonomiplanen for Evje og Hornnes vil med dette utgjør kommuneplanens handlingsdel etter § 11-1 i plan- og bygningsloven. 

Samfunnsdelen er overordnet. Mer konkrete mål, strategier og tiltak utvikles i planer som er underordnet samfunnsdelen. Disse kan omhandle samfunnstema som: beredskap, bolig, samferdsel og mobilitet, klima og energi, helse og omsorg, oppvekst og utdanning, kultur og næring med mer. Mange vil etterlyse tiltak i samfunnsdelen, men det er viktig å være klar over at samfunnsdelen ikke skal utvikle tiltak. Den skal gi retning og fastsette satsingsområder som skal gis særlig prioritet i valgperioden. Tiltak utvikles gjennom handlingsdelen, som rulleres årlig gjennom økonomi- og handlingsplan.

Tre faser

Planprosessen for samfunnsdelen er delt i tre faser med hovedfokus på politisk forankring:

  1. En innledende fase der det legges opp til drøfting politisk om viktige utviklingstrekk og utfordringer som grunnlag for ny samfunnsdel.
  2. En utviklingsfase der kommunestyret diskuterer seg fram til forslag til ny samfunnsdel som kan legges ut til høring. Dette arbeidet er en viktig del av den rollen kommunestyret er tildelt som planmyndighet etter plan- og bygningsloven. 
  3. Høring og offentlig ettersyn av forslag til ny samfunnsdel. Etter høringsfasen vil merknader fra høringen bli behandlet og planforslaget vil bli lagt fram for endelig behandling i kommunestyret høsten 2024. 

I fase 1 og fase 2 kan det legges opp til åpne møter slik at lag og foreninger, næringsinteresser og andre interesserte kan delta.

Planprogram samfunnsdel 2024-2036 - Tabell 1
Fremdrift i planarbeidet Tidsperspektiv Fase
Varsel om oppstart av planarbeid og forslag til planprogram ut til høring og offentlig ettersyn Februar–mars 2024 Fase 1
Planprogram for kommuneplanens samfunnsdel 2024-2034 fastsettes og forenklet planstrategi vedtas. Mars 2024 Fase 1
Planoppstart Mars 2024 Fase 2
Utarbeidelse av planutkast, medvirkning – drøfting, dialog og politiske verksteder Januar–mai 2024 Fase 2
Kommunestyret legger kommuneplanens samfunnsdel ut til høring og offentlig ettersyn Mai–august 2024 Fase 3
Arbeid med administrativ bearbeiding og medvirkningsprosesser i råd og utvalg Juni–oktober 2024 Fase 3
Vedtak av kommuneplanens samfunnsdel November 2024 Fase 3