Årsplan 2023-2024: Informasjonsdel

5 Praktiske opplysninger: Oddeskogen og Hornnes barnehage

Ansvar og sikkerhet ved levering og henting

Ved ankomst og henting i barnehagen er det foreldrene/foresattes ansvar å bringe barna trygt inn. Vi regner barna for deres ansvar når vi ser at det er tatt kontakt barn/ foreldre ved henting.

Vi forventer også at barna er forskriftsmessig sikret til og fra barnehagen, både i bil og på sykkel. Dette er også en forutsetning for at forsikringen skal gjelde. Det er også viktig å parkere bilen slik at vi sikrer oversikt og sikker ferdsel. Begge barnehagene ligger nær barneskolene, det er derfor viktig å sikre trygg skolevei til skolebarna. Husk alltid å lukke porten forsvarlig. Voksne skal alltid lukke porten!

Røyk- og tobakksfri barnehage

Vi er røyk- og tobakksfri barnehage. Dette innebærer et totalforbud (sigaretter, tobakk, snus, ol) på barnehagens områder, og i barnehagens åpningstid.

Oppstart/tilvenning

Dere vil få tilbud om å komme på besøk i barnehagen før oppstart. Dette for at barnet skal bli litt kjent med personalet og avdelingen Det er viktig å sikre en trygg overgang fra hjem til barnehage. Det er lurt å bruke god tid på tilvenning de første dagene, slik at oppstarten blir så trygg som mulig. De to første dagene er dere sammen med barna hele tiden. De følgende dagene er det lurt å avtale med personalet når dere bør komme og gå. Om man har mulighet til å gå kortere dager i starten, kan det være fint for barnet. Særlig de minste trenger å bruke god tid på tilvenningen.

Noen vil kanskje oppleve at barna gråter når dere går. Avtal gjerne med personalet hvordan vi gjør det da. Selv om barna gråter, ønsker vi at dere sier «ha det» til dem og ikke «sniker» dere ut. Da vet barnet at dere alltid sier «ha det» før dere går. Det er en god og trygg rutine, selv om det kan gjøre vondt i avskjedsøyeblikket. Barnet vil etter hvert skjønne at nå skal mamma eller pappa snart gå, men kommer tilbake igjen. Ring gjerne og hør hvordan det går, og vi vil kontakte dere dersom det er behov for det.

Et annet tips er at dere som foreldre er tydelige i avskjeden.

Ikke spør: «Er det greit at jeg går nå?»

Men heller: «Nå må jeg gå, men jeg henter deg senere i dag»

Det er sikkert mange ting dere lurer på, og vi er her for dere – så spør i vei. Vi ønsker at barna blir trygge og at dere blir trygge på at barna deres har det bra. Alle barn og foreldre er ulike og vi vil sammen med dere legge til rette for en riktig og trygg innkjøring for deres barn. Vi gleder oss til å bli kjent med dere og barna deres. Er du usikker på noe avtal gjerne en prat, Usikkerhet smitter over på barnet.

Foreldre/foresatte er den viktigste samarbeidspartneren vår, og vi ønsker åpenhet og tillit i kommunikasjon og samarbeid. Vi tar imot deres ønsker og behov og prøver så langt det lar seg gjøre å imøtekomme dette. Vi har barns beste i fokus.

Vi vet at dere leverer fra dere det kjæreste dere har og takker for tilliten. Vi skal gjøre vårt beste for at du som forelder er trygg på at ditt barn har en god hverdag i Oddeskogen og Hornnes barnehage.

Ferie, fridager og planleggingsdager

Barnehagen holder stengt de to siste ukene i juli. Samt nasjonale helligdager, julaften og nyttårsaften.

Personalet har månedlige møter og 5 planleggingsdager i løpet av året. Planleggingsdagene er barnehagen stengt. Personalmøtene blir avviklet på kveldstid, og berører ikke barnas hverdag.

Dagsrytme

Dette er en veiledende dagsplan for hele barnehagen. Vi har barnas medbestemmelse i fokus, og ønsker at barna skal kunne påvirke sin hverdag. Da kan ting endres underveis. Det kan også være små variasjoner fra avdeling til avdeling.

Kl. 07.00

Barnehagen åpner   

Det skal alltid være en voksen som tar dere imot – sier ”god morgen”, tar imot beskjeder og sørger for en god start på dagen.

Det er viktig for barna at avskjeden med dere foreldre er så god som mulig. Spesielt i oppstarten bør det være et nært samarbeid om «avskjeden» slik at det blir en god start på dagen for barnet ditt.

Dersom du har dårlig tid, gi oss beskjed så vi kan være mest mulig til hjelp. Dersom dere kommer etter frokost er det viktig å følge helt inn på avdelingene.

Kl. 07.30-08.00

Frokost Hornnes/Oddeskogen (levering innen 7.45 for de som skal spise frokost).

Pedagogiske aktiviteter/Lek/tur

Kl. 11:00-12:00

Måltid

Bleieskift, soving

Kl. 12:00-14:00

Utelek, soving, pedagogiske aktiviteter (ute/inne).

Kl. 14.00

Fruktmåltid, bleieskift.

Kl. 14:30-17:00

Lek, pedagogiske aktiviteter (ute/inne).

Kl. 17:00 

Barnehagen stenger

Alle foreldre må beregne tid, slik at dere rekker å pakke sammen barnas saker og kle dem før klokka er 17:00. Personalet slutter på jobb da. Det er viktig å gi beskjed om det oppstår noe uventet, og at dere derfor ikke får hentet barnet i tide. Dersom dere henter barna etter kl. 17:00, kan dere få et gebyr på kr. 250,- pr. påbegynte time.

Mat og annen nyttig informasjon

Vi har fokus på å fremme gode matvaner og god matomsorg i de første leveårene

Barnehagene deltar i samarbeidsprosjektet «Matnyttig» fra november 2023. Vi følger helsedirektoratets anbefalinger.

Tøyanbefaling

  • NAVN PÅ ALT! Det finnes strykelapper, «sy-på» lapper og tusjer til å merke med. (Med alt mener vi alt - sko, støvler, ullsokker, smokker, luer, dressen og vanlig tøy).
  • «LAG PÅ LAG» er en god grunntanke for store og små. I vinterhalvåret ønsker vi ULL innerst. 
  • På kalde dager er ikke støvler et alternativ, barna må ha vintersko, evt. cherrox.
  • Vi er aktive i barnehagen, vi leker, klatrer, maler, spiser mm. Det er godt for barna å ha tøy de beveger seg godt i – og som tåler en flekk eller to. Vi har ikke erstatningsansvar på tøy/sko.
  • Utetøy, utesko, luer/votter/hals plasseres i yttergarderoben.
  • Ekstra skift ligger i kassa i innergarderoben. Sekken henger også der.
  • Hold orden i hylla og garderoben, det er deres ansvar å passe på at barna har det de trenger.
  • Vi er mye ute og helt avgjørende for å ha det gøy er godt tøy!

I barnehagen må det være:

  • Bleier (ikke up & go) og vogn i ok stand.
  • Tøyskift. Genser, bukse, truse, kortbukse, t-skjorte, sokker …
  • Regntøy, utetøy, dress
  • Støvler, innesko som sitter godt på foten. (gjerne sandaler, ikke «slippers» eller skli-sikre sokker).
  • Fra september: ekstra genser & bukse i ull/fleece, hals (ikke skjerf),
  • Ullsokker, tynn lue/pannebånd, varm lue, votter som tåler litt (ikke tynne bomullsvotter). Vintersko, stilongs med tynne ullsokker er bedre enn strømpebukser med fot.
  • Vi er mye ute og helt avgjørende for å ha det gøy ute er godt tøy!

Prosedyrer ved sykdom 

Barn som ikke kan følge dagsrytmen eller være ute skal, som hovedregel, holdes hjemme.

  • Alt fravær meldes barnehagen innen kl. 9.30
  • Alvorlig smittefarlige sykdommer meldes umiddelbart til styrer.
  • Ved kraftig allergi og astma må dere avtale og snakke med personalet. Har barnet nedsatt allmenntilstand og er slapp er det best å være hjemme.

Når må barnet holdes hjemme:

Vi forholder oss til hva kommunelegen og folkehelseinstituttet sier.

Vi legger ut nye rutiner i appen og på kommunens hjemmeside. 

  • Hvis barnet trenger medisin etter at allmenntilstanden er såpass god at det kan gå i barnehagen – må foreldrene gi skriftlig fullmakt på dette. Denne skal også inneholde forklaring på hvorfor barnet trenger medisiner og forklaring på hvordan medisineringen skal foregå. Skjema for dette kan lastes ned fra hjemmesida eller fås i barnehagen.
  • Dersom barnet får lus, må det behandles før barnet kommer i barnehagen. Gi beskjed til avdelingspersonalet.

Tverrfaglig samarbeid - PPT

PPT har fast møter der barnehagene får tilbud om generell veiledning.

Ved behov kan barnehagene ta kontakt med Tidlig innsats (tverrfaglig samarbeid med barnevern, PPT, Helsestasjon, fysio- og ergoterapeut). Hensikten er å veilede personalet i enkeltsaker (anonymt/ og på forhånd klargjort med foreldrene) og ved større pedagogiske utfordringer i hverdagen.

Pedagogisk psykologisk tjeneste skal:

  • Medvirke til kartlegging av barns språk
  • Hjelpe barnehagen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge spesialpedagogisk hjelp bedre til rette for barn med særskilte behov
  • Sørge for at det blir utarbeidet sakkyndig vurdering der loven krever det
  • Være den viktigste instansen som barnehagene kan henvende seg til når de trenger hjelp
  • Ha tilknytning til og samarbeid med andre hjelpeinstanser på kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå
  • Stå for praktisk faglig rådgivning til personalet i barnehagen og foreldre/ foresatte

Barnevern

Alle ansatte i barnehagene er, gjennom lov om barnehage § 22, pålagt opplysningsplikt til barnevern uten hinder av taushetsplikt. Dersom det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet/misbrukt, eller at det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, har vi som ansatte plikt til å melde fra om dette til barnevernet. For at et barn i alvorlige situasjoner skal bli sett av barnevernet og få den hjelpen det trenger, er det særdeles viktig at de ansatte oppfyller opplysningsplikten når den inntreffer.

Det legges vekt på å etablere et godt samarbeid basert på jevn og formalisert kontakt, på felles mål i forhold til barnet og på kunnskap om hverandres arbeidsoppgaver og arbeidsform.

Helsestasjon

Helsestasjonen i Evje og Hornnes kommune har som oppgave å drive forebyggende og helsefremmende arbeid for å sikre barns oppvekstvillkår. Helsestasjonen kan anbefale at det søkes barnehageplass for barn som har særskilt behov for det.

Helsestasjonen er også:

  • En samarbeidspart i forbindelse med tilrettelegging av tilbudet for barn med særskilt behov
  • Behjelpelige med retningslinjer angående mat og helse

Andre utdanningsinstitusjoner

Oddeskogen og Hornnes– en opplærings og utdannings-arena

Ifølge lov om barnehager § 24 har barnehageeiere plikt til å stille barnehage til disposisjon for øvingsopplæring for studenter som tar førskolelærerutdanning. Barnehagene samarbeider med videregående skole som utdanner fagarbeidere i barne- og ungdomsarbeid, og vi tar imot praksiselever fra Ungdomsskolen. Vi har også praksisplasser gjennom NAV. Vi har også et samarbeid med voksenopplæringen om språkpraksis for deres elever. Ved å ha flere innom barnehagen opplever barna et mangfold av ulike voksne som tilfører barnehagen noe ut fra sitt ståsted. Vi får innspill på vår praksis og vi i personalet blir bevisste på hva vi ønsker å formidle videre av barnehagekvalitet.