Årsplan 2023-2024

7 Arbeidsmåtene til barnehagen og progresjon

Arbeidsmåtene til barnehagen

  • skal ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning og gi barn mulighet til medvirkning.
  • personalet skal ta i bruk varierte arbeidsmåter, og arbeidsmåtene skal tilpasses til enkeltbarn, barnegruppa og lokalmiljøet.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi skal til enhver tid ta i bruk varierte arbeidsmåter tilpasset enkeltbarn og barnegruppa.
  • Vi bruker nærmiljøet aktivt.

Progresjon i barnehagen innebærer at:

  • alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve framgang.
  • alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehageinnholdet.
  • barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte høve til leik, aktiviteter og læring.
  • barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leiker, materiale og utforming av fysisk miljø.
  • barna skal få utfordringer som er tilpasset erfaringene, interessene, kunnskapene og ferdighetene sine.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi har kompetanse om barnets utvikling og læring. 
  • Vi har et helhetlig læringssyn, med barnets beste i fokus.
  • Vi arbeider aktivt for å legge til rette for barns medvirkning.
  • Vi tar barnets perspektiv på alvor. 
  • Vi gir tid til lek, og er aktive i lek.
  • Vi er opptatt av å se hvert enkelt barn og møte barnets behov for omsorg.

Progresjon i arbeid med omsorg, lek, danning, læring, digitale praksis og fagområdene

Progresjonsplanen viser hvordan barnehagen arbeider med omsorg, lek, danning og læring, digital praksis og de syv fagområdene, slik det står i forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

«Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.»

Praksisen til barnehagen - slik gjør vi det

Praksisen til barnehagen - slik gjør vi det
Område 1-2 år 3-4 år 5-6 år/skolestartere
Omsorg Personalet er tett på barna på gulvet, og har fokus på nærhet og trygghet, speile barnas følelser og hjelpe dem å sette ord på følelser/opplevelser. Vi bruker mye tid på å dekke barnas fysiske behov. Relasjonsbygging, være en god venn, fokus på at alle skal bli sett og bli møtt på deres behov. Voksne som støtter og veileder. Møte hvert enkelt barn og se barnas behov, fokus på barns medvirkning.
Lek Legge til rette for et tilpasset lekemiljø, herme, voksne tett på med fokus på veiledning og støtte, Vi setter av mye tid til lek, være oppmerksom på barns medvirkning, dele/turtaking. Legge til rette for ulike typer lek og gode lekemuligheter, voksne som veileder og igangsetter, samt har fokus på inkludering. Fokus på rollelek, innrede ulike lekesoner, nok utfordringer og mestring, fantasi og dikting, voksne er aktiv, deltakere i leken.
Læring Hverdagssituasjoner, repetering, mestring. Gode mestringsopplevelser, lek og humor, individtilpassede aktiviteter. Førskolegruppe, være en god venn, lese bøker, støtte opp under barns undring, nysgjerrighet og utforskertrang.
Den digitale praksisen til barnehagen Forarbeid/etterarbeid til eks. turer, pedagogiske spill, Ta i bruk ipad for å undre seg sammen med barn når barn kommer med innspill/er opptatt av noe. Ta bilde av barna i ulike situasjoner. Pc/Ipad til å undersøke, se og lære. Barna får ta bilder med mobil, spionkamera, spotify og små filmsnutter knyttet opp til tema vi arbeider med. Pedagogiske spill, digital tavle, ipad som oppslagsverk, lydbøker.

Praksisen til barnehagen – slik gjør vi det

Praksisen til barnehagen – slik gjør vi det
Fagområder 1-2 år 3-4 år 5-6 år/skolestartere
Kommunikasjon, språk og tekst Synger sanger, ser i bildebøker, benevner, gjenta ord og begreper, korte samlingsstunder, samtaler, lytte, lage temabøker, bruke konkreter Eventyr med konkreter, sanger på ulike språk, rim og regler, fokus på hverdagssamtale, tulle og tøyse med språket, øve på å skrive bokstaver og tall, Leke med/utforske bokstaver og tall, sang og musikk, rim og regler, lese- og skriveforberedende aktiviteter, former og størrelser, samarbeider med skolene om ulike aktiviteter/opplegg for skolestarterne, samarbeide med biblioteket,
Kropp, bevegelse, mat og helse Snakke om kroppen, dans, øve på å smøre maten sin selv, legge til rette for et variert og sunt kosthold hvor barn får smake på ulike matvarer, legge til rette for motorisk aktiviteter utfra barnets utvikling Turer i skog og mark, dans, smøre maten sin selv, benytte seg av idrettshallen, snakke om sunt og variert kosthold, kroppen min, hygiene, Dans og bevegelse, deltagelse ved matlaging og borddekking, Lengre turer i nærmiljøet, viktigheten av god hygiene, organiserte leker/regelleker
Kunst, kultur og kreativitet Barna får utforske ulike formingsaktiviteter, benevne farger, legge til rette for barnestyrte aktiviteter, Få erfaring med ulike materialer og formingsaktiviteter, dikte, sansing Barna skaper selv fra egen fantasi, ulike prosjekter, tradisjoner, vi markerer høytider, samedagen,
Natur, miljø og teknologi Korte turer i nærområdet, navn på dyr, fokus på at barn skal få mange erfaringer, begynnende miljøvern eks. søppel, Utforske, bruke digitale digitale hjelpemidler til å finne informasjon, ta vare på naturen, kildesortering, gjenbruk, få erfaringer med ulike årstider Eksperimentere, ta bilde med mobil, digital tavle, bli kjent med dyr og vekster i naturen,
Antall, rom og form Telling, fargelære, putteklosser, Puzzle spill, duplo, ulike klosser, sortering, størrelser, Telle, ulike former, spill, mengde, ulikheter, sammenligne Enkel addisjon og subtraksjon, måleenheter, problemløsning, se sammenhenger,
Etikk, religion og filosofi Rett og galt, Løveloven, undre seg sammen med barna, sanger, ulikheter, mye fokus på omsorg og empati – hvordan er vi mot andre, Undrer oss sammen, fokus på ulike religioner på avdelingen, medvirkning, markering av høytider, Diskutere ulike situasjoner/dilemma, respekt for ulikheter, Å være en venn, ulike nasjoner og flagg, tradisjoner, bli kjent med ulike kulturer/religioner knyttet opp mot avdelingen,
Nærmiljø og samfunn Utforskning i lokalmiljøet, familien min, ulike yrker, Turer i nærområdet, historier, lokaltradisjoner, Trafikkregler, hva finnes i bygda vår, besøke ulike arbeidsplasser/yrker, eget opplegg knyttet opp mot overgang barnehage-skole,