Kommunikasjon, språk og tekst
|
Synger sanger, ser i bildebøker, benevner, gjenta ord og begreper, korte samlingsstunder, samtaler, lytte, lage temabøker, bruke konkreter
|
Eventyr med konkreter, sanger på ulike språk, rim og regler, fokus på hverdagssamtale, tulle og tøyse med språket, øve på å skrive bokstaver og tall,
|
Leke med/utforske bokstaver og tall, sang og musikk, rim og regler, lese- og skriveforberedende aktiviteter, former og størrelser, samarbeider med skolene om ulike aktiviteter/opplegg for skolestarterne, samarbeide med biblioteket,
|
Kropp, bevegelse, mat og helse
|
Snakke om kroppen, dans, øve på å smøre maten sin selv, legge til rette for et variert og sunt kosthold hvor barn får smake på ulike matvarer, legge til rette for motorisk aktiviteter utfra barnets utvikling
|
Turer i skog og mark, dans, smøre maten sin selv, benytte seg av idrettshallen, snakke om sunt og variert kosthold, kroppen min, hygiene,
|
Dans og bevegelse, deltagelse ved matlaging og borddekking, Lengre turer i nærmiljøet, viktigheten av god hygiene, organiserte leker/regelleker
|
Kunst, kultur og kreativitet
|
Barna får utforske ulike formingsaktiviteter, benevne farger, legge til rette for barnestyrte aktiviteter,
|
Få erfaring med ulike materialer og formingsaktiviteter, dikte, sansing
|
Barna skaper selv fra egen fantasi, ulike prosjekter, tradisjoner, vi markerer høytider, samedagen,
|
Natur, miljø og teknologi
|
Korte turer i nærområdet, navn på dyr, fokus på at barn skal få mange erfaringer, begynnende miljøvern eks. søppel,
|
Utforske, bruke digitale digitale hjelpemidler til å finne informasjon, ta vare på naturen, kildesortering, gjenbruk, få erfaringer med ulike årstider
|
Eksperimentere, ta bilde med mobil, digital tavle, bli kjent med dyr og vekster i naturen,
|
Antall, rom og form
|
Telling, fargelære, putteklosser, Puzzle spill, duplo, ulike klosser, sortering, størrelser,
|
Telle, ulike former, spill, mengde, ulikheter, sammenligne
|
Enkel addisjon og subtraksjon, måleenheter, problemløsning, se sammenhenger,
|
Etikk, religion og filosofi
|
Rett og galt, Løveloven, undre seg sammen med barna, sanger, ulikheter, mye fokus på omsorg og empati – hvordan er vi mot andre,
|
Undrer oss sammen, fokus på ulike religioner på avdelingen, medvirkning, markering av høytider,
|
Diskutere ulike situasjoner/dilemma, respekt for ulikheter, Å være en venn, ulike nasjoner og flagg, tradisjoner, bli kjent med ulike kulturer/religioner knyttet opp mot avdelingen,
|
Nærmiljø og samfunn
|
Utforskning i lokalmiljøet, familien min, ulike yrker,
|
Turer i nærområdet, historier, lokaltradisjoner,
|
Trafikkregler, hva finnes i bygda vår, besøke ulike arbeidsplasser/yrker, eget opplegg knyttet opp mot overgang barnehage-skole,
|