5 Barnehagens formål og innhold
Fra forskrift om Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, s.19-25).
Å ivareta barns behov for omsorg
- Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre.
- I barnehagen skal alle barn oppleve at de blir sett, forstått og respektert, og få den hjelp og støtte de har behov for.
- Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet, og mellom barna selv, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi har barnets beste i fokus.
- Vi oppmuntrer barna til å mestre ut fra egne evner og utvikling.
- Vi respekterer at barn har ulike behov, og møter dem der de er.
- Vi er varme, tydelige og trygge voksne, med klare grenser.
- Omsorg og nærhet skal komme til syne i alle hverdagssituasjoner.
- Vi har et fang og kan være en «ladestasjon» i en travel hverdag.
Å ivareta barns behov for lek
I barnehagen skal:
- leken ha en sentral plass.
- egenverdien til leken anerkjennes.
- det være gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.
- leken være en arena for utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.
Barnehagen skal:
- inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne.
- bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi vektlegger leken ved å gi den mye plass og god tid.
- Vi bidrar til at alle barn får delta i lekefellesskap og oppleve vennskap.
- Vi skal gi varierte opplevelser og inntrykk som innbyr til lek.
- Vi skal bidra til å videreutvikle leken.
- Vi skal ha lekehverdag preget av humor og glede.
- Lekemateriellet har utgangspunkt i barnas interesser.
- Vi observerer og støtter barna i lek.
- De voksne deltar i leken, er tilgjengelige, engasjerte og bevisste på egen rolle
Fremme danning
Barnehagen skal:
- oppmuntre barna til å være prøvende til og nysgjerrige på omverdenen.
- bidra til å legge grunnlaget for modig, selvstendig og ansvarlig deltakelse i demokratiske felleskap.
- fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.
- bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for felleskapet.
- bidra til å fremme tilhørighet til samfunnet, naturen og kulturen.
- la barna få delta i avgjørelsesprosesser og være med på å utvikle felles innhold.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi tilrettelegger for meningsfulle opplevelser og støtter barnas identitetsutvikling og positive selvforståelse.
- Vi støtter barnas aktivitet, engasjement og deltakelse i fellesskapet.
- Vi gir rom og forståelse for ulikhet.
- Vi jobber for at alle barn skal føle seg trygge.
- Vi lærer barna at de skal være seg, men også gi plass til andre.
- Vi vektlegger vanlig «folkeskikk», som blant annet gjensidig respekt, kroppsspråk, toneleie, vente på tur, høflighet, bordskikk.
Fremme læring
I barnehagen skal:
- barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om lysten til å leke, utforske, lære og mestre.
- barna bli introdusert for nye situasjoner, tema, fenomen, materiale og redskap som bidrar til meningsfull samhandling.
- nysgjerrighet, kreativitet og vitelyst anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for læringsprosessene.
- barna få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiv og få ny innsikt.
- barna få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi ser læringsmuligheter i ulike situasjoner, både planlagte og spontane.
- Vi møter barnas nysgjerrighet og undrer oss sammen med dem.
- Vi ser muligheter, og ikke begrensninger.
- Vi har fokus på prosess, og ikke resultat.
- Vi utarbeider periodeplaner med ulike temaer, basert på blant annet barns interesser, årstider, høytider og merkedager.
- Vi har fokus på barns premisser, og bruker lek som metode for læring.
Fremme vennskap og fellesskap
I barnehagen skal:
- alle barn kunne erfare å være viktige for fellesskapet.
- alle barn være i positivt samspill med andre barn og voksne.
- selvfølelsen til barna støttes, samtidig som de får hjelp til å mestre balansen mellom å dekke sine egne behov og ta hensyn til andre sine behov.
Barnehagen skal:
- aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi har Handlingsplan for vennskap og inkludering.
- Vi voksne skal være gode rollemodeller for barna.
- Vi bruker Kari Papes relasjonsskjema for å sikre at alle barn er i positivt samspill med andre barn og voksne.
- Vi har fokus på inkludering og fellesskap i avdelingsarbeidet og foreldresamarbeidet.
- Vi veileder barna i konflikthåndtering.
- Vi har fokus på barns egne grenser, at det er lov å si NEI.
- Vi bruker Være Sammen materiellet sammen med barna, i arbeid med vennskap og fellesskap.
Fremme kommunikasjon og språk
I barnehagen skal:
- barna gjennom dialog og samspill støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening.
- barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk verdsettes og anerkjennes.
- alle barn få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen.
- alle barn få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi har utarbeidet Håndbok i arbeid med flerspråklige barn i barnehagen.
- Vi stimulerer barns verbale og non – verbale kommunikasjon.
- Vi benevner det vi gjør i ulike situasjoner gjennom hele dagen.
- Vi bruker bøker, konkreter, bilder, tegn, språkkofferter, snakkepakken, ASK.
- Vi motiverer barna til å delta og utfolde seg språklig i ulike situasjoner.
- Vi snakker om følelser og lærer barna å sette ord på dem.
- Vi tar det non- verbale språket på alvor, observerer og tolker kroppsspråk.
Barns medvirkning
I barnehagen skal
- barna sin rett til medvirkning sikres.
- barna bli oppmuntra til å gi uttrykk for hva de synes om den daglige virksomheten til barnehagen.
- barna jevnlig få mulighet til å delta aktivt i planlegging og vurdering av barnehagevirksomheten.
- alle barna kunne erfare å få påvirke det som skjer i barnehagen.
- en vektlegge barnas synspunkt i samsvar med alder og modenhet.
- barna ikke få mer ansvar enn det de er rusta til å ta.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi voksne har hovedansvaret, men vi tar barnas meninger på alvor og lar dem «virke sammen med» oss.
- Vi ser etter både kroppslige – og språklige uttrykk i medvirkningen.
- Vi oppmuntrer barna til å være deltakende og aktive i fellesskapet.
Samarbeid mellom hjem og barnehagen
Barnehagen skal:
- i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling, jf. barnehageloven § 1 og forskrift om rammeplan for barnehagen kap. 5 ( side 29-30)
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi har oppstartsamtale for nye barn.
- Vi har foreldremøte på høsten.
- Vi har obligatorisk foreldresamtale på høsten og tilbyr foreldresamtale på våren.
- Samtaler ved levering og henting, og spontane samtaler ved behov.
- Vi har foreldreundersøkelse.
- Vi har FAU (foreldrearbeidsutvalg) og SU (samarbeidsutvalg).