Årsplan 2023-2024

5 Barnehagens formål og innhold

Fra forskrift om Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, s.19-25).

Å ivareta barns behov for omsorg

  • Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre.
  • I barnehagen skal alle barn oppleve at de blir sett, forstått og respektert, og få den hjelp og støtte de har behov for.
  • Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet, og mellom barna selv, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi har barnets beste i fokus.
  • Vi oppmuntrer barna til å mestre ut fra egne evner og utvikling.
  • Vi respekterer at barn har ulike behov, og møter dem der de er.
  • Vi er varme, tydelige og trygge voksne, med klare grenser.
  • Omsorg og nærhet skal komme til syne i alle hverdagssituasjoner.
  • Vi har et fang og kan være en «ladestasjon» i en travel hverdag.

Å ivareta barns behov for lek

I barnehagen skal:

  • leken ha en sentral plass.
  • egenverdien til leken anerkjennes.
  • det være gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.
  • leken være en arena for utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.

Barnehagen skal:

  • inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne.
  • bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi vektlegger leken ved å gi den mye plass og god tid.
  • Vi bidrar til at alle barn får delta i lekefellesskap og oppleve vennskap.
  • Vi skal gi varierte opplevelser og inntrykk som innbyr til lek.
  • Vi skal bidra til å videreutvikle leken.
  • Vi skal ha lekehverdag preget av humor og glede.
  • Lekemateriellet har utgangspunkt i barnas interesser.
  • Vi observerer og støtter barna i lek.
  • De voksne deltar i leken, er tilgjengelige, engasjerte og bevisste på egen rolle

Fremme danning 

Barnehagen skal:

  • oppmuntre barna til å være prøvende til og nysgjerrige på omverdenen.
  • bidra til å legge grunnlaget for modig, selvstendig og ansvarlig deltakelse i demokratiske felleskap.
  • fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.
  • bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for felleskapet.
  • bidra til å fremme tilhørighet til samfunnet, naturen og kulturen.
  • la barna få delta i avgjørelsesprosesser og være med på å utvikle felles innhold.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi tilrettelegger for meningsfulle opplevelser og støtter barnas identitetsutvikling og positive selvforståelse.
  • Vi støtter barnas aktivitet, engasjement og deltakelse i fellesskapet.
  • Vi gir rom og forståelse for ulikhet.
  • Vi jobber for at alle barn skal føle seg trygge.
  • Vi lærer barna at de skal være seg, men også gi plass til andre.
  • Vi vektlegger vanlig «folkeskikk», som blant annet gjensidig respekt, kroppsspråk, toneleie, vente på tur, høflighet, bordskikk.

Fremme læring

I barnehagen skal:

  • barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om lysten til å leke, utforske, lære og mestre.
  • barna bli introdusert for nye situasjoner, tema, fenomen, materiale og redskap som bidrar til meningsfull samhandling.
  • nysgjerrighet, kreativitet og vitelyst anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for læringsprosessene.
  • barna få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiv og få ny innsikt.
  • barna få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi ser læringsmuligheter i ulike situasjoner, både planlagte og spontane.
  • Vi møter barnas nysgjerrighet og undrer oss sammen med dem.
  • Vi ser muligheter, og ikke begrensninger.
  • Vi har fokus på prosess, og ikke resultat.
  • Vi utarbeider periodeplaner med ulike temaer, basert på blant annet barns interesser, årstider, høytider og merkedager.
  • Vi har fokus på barns premisser, og bruker lek som metode for læring.

Fremme vennskap og fellesskap

I barnehagen skal:

  • alle barn kunne erfare å være viktige for fellesskapet.
  • alle barn være i positivt samspill med andre barn og voksne.
  • selvfølelsen til barna støttes, samtidig som de får hjelp til å mestre balansen mellom å dekke sine egne behov og ta hensyn til andre sine behov.

Barnehagen skal:

  • aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi har Handlingsplan for vennskap og inkludering.
  • Vi voksne skal være gode rollemodeller for barna.
  • Vi bruker Kari Papes relasjonsskjema for å sikre at alle barn er i positivt samspill med andre barn og voksne.
  • Vi har fokus på inkludering og fellesskap i avdelingsarbeidet og foreldresamarbeidet.
  • Vi veileder barna i konflikthåndtering.
  • Vi har fokus på barns egne grenser, at det er lov å si NEI.
  • Vi bruker Være Sammen materiellet sammen med barna, i arbeid med vennskap og fellesskap.

Fremme kommunikasjon og språk

I barnehagen skal:

  • barna gjennom dialog og samspill støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening.
  • barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk verdsettes og anerkjennes.
  • alle barn få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen.
  • alle barn få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi har utarbeidet Håndbok i arbeid med flerspråklige barn i barnehagen.
  • Vi stimulerer barns verbale og non – verbale kommunikasjon.
  • Vi benevner det vi gjør i ulike situasjoner gjennom hele dagen.
  • Vi bruker bøker, konkreter, bilder, tegn, språkkofferter, snakkepakken, ASK.
  • Vi motiverer barna til å delta og utfolde seg språklig i ulike situasjoner.
  • Vi snakker om følelser og lærer barna å sette ord på dem.
  • Vi tar det non- verbale språket på alvor, observerer og tolker kroppsspråk.

Barns medvirkning

I barnehagen skal

  • barna sin rett til medvirkning sikres.
  • barna bli oppmuntra til å gi uttrykk for hva de synes om den daglige virksomheten til barnehagen.
  • barna jevnlig få mulighet til å delta aktivt i planlegging og vurdering av barnehagevirksomheten.
  • alle barna kunne erfare å få påvirke det som skjer i barnehagen.
  • en vektlegge barnas synspunkt i samsvar med alder og modenhet.
  • barna ikke få mer ansvar enn det de er rusta til å ta.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi voksne har hovedansvaret, men vi tar barnas meninger på alvor og lar dem «virke sammen med» oss.
  • Vi ser etter både kroppslige – og språklige uttrykk i medvirkningen.
  • Vi oppmuntrer barna til å være deltakende og aktive i fellesskapet.

Samarbeid mellom hjem og barnehagen

Barnehagen skal:

  • i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling, jf. barnehageloven § 1 og forskrift om rammeplan for barnehagen kap. 5 ( side 29-30)

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi har oppstartsamtale for nye barn.
  • Vi har foreldremøte på høsten.
  • Vi har obligatorisk foreldresamtale på høsten og tilbyr foreldresamtale på våren. 
  • Samtaler ved levering og henting, og spontane samtaler ved behov.
  • Vi har foreldreundersøkelse.
  • Vi har FAU (foreldrearbeidsutvalg) og SU (samarbeidsutvalg).