6 Overganger
Når barnet begynner i barnehagen
Barnehagen skal:
- i samarbeid med foreldre legge til rette for at barnet kan få en trygg og god oppstart i barnehagen.
- tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn.
- personalet sørge for tett oppfølging den første tida, slik at barnet kan oppleve tilhørighet og føle at det er trygt å leke, utforske og lære.
- Foreldremøte på våren for nye foreldre.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi inviterer til ukentlige besøksdager i mai og juni.
- Vi har oppstartdager der foreldrene er til stede. Lengden på tilvenningsperioden er avhengig av barnets behov, men de to første dagene skal foreldrene være til stede.
- Foreldrene får utdelt et skjema hvor de fyller ut diverse informasjon vedrørende sitt barn. Når det gjelder dette med allergier, skal det leveres legeerklæring hvis det er behov for spesialkost.
- Vi gjennomfører oppstartssamtaler.
Overganger i barnehagen
I barnehagen skal:
- personalet sørge for at barnet og foreldrene får tid og rom til å bli kjent med andre barn og annet personalet når et barn bytter barnegruppe.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Vi samles deler av dagen. Ellers treffes vi gjennom felles aktiviteter og arrangementer.
- Barnegruppa besøker den nye avdelingen de skal begynne på i mai og juni.
- Pedagogene har overgangssamtaler.
Overgangen mellom barnehage og skole
Barnehagen skal:
- i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barnet kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole, og eventuelt til skolefritids-ordning.
- ha samtykke fra foreldrene for å dele opp-lysninger om enkeltbarn med skolen.
- gi de eldste barna mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.
- legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskap og ferdigheter som kan gi de et godt grunnlag og god motivasjon for å begynne på skolen.
- bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
- la barna bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen.
Slik gjør vi det i barnehagen
- Evje og Hornnes kommune har utarbeidet Handlingsplan for sammenheng barnehage og skole.
- Vi har skoleforberedende aktiviteter i løpet av det siste året i barnehagen.
Fra rammeplanen kapittel 6. Overganger (side 33-34)