Årsplan 2024-2025

8 Overganger

Når barnet begynner i barnehagen

Barnehagen skal:

  • i samarbeid med foreldre legge til rette for at barnet kan få en trygg og god oppstart i barnehagen
  • tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn
  • personalet sørge for tett oppfølging den første tida, slik at barnet kan oppleve tilhørighet og føle at det er trygt å leke, utforske og lære.
  • arrangere foreldremøte på våren for nye foreldre

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi inviterer til ukentlige besøksdager i mai og juni.
  • Vi har oppstartdager der foreldrene er til stede. Lengden på tilvenningsperioden er avhengig av barnets behov, men de to første dagene skal foreldrene være til stede.
  • Foreldrene får utdelt et skjema hvor de fyller ut diverse informasjon vedrørende sitt barn. Når det gjelder dette med allergier, skal det leveres legeerklæring hvis det er behov for spesialkost. 
  • Vi gjennomfører oppstartssamtaler.

Overganger i barnehagen

I barnehagen skal:

  • personalet sørge for at barnet og foreldrene får tid og rom til å bli kjent med andre barn og annet personalet når et barn bytter barnegruppe.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Vi samles deler av dagen. Ellers treffes vi gjennom felles aktiviteter og arrangementer.
  • Barnegruppa besøker den nye avdelingen de skal begynne på i mai og juni.
  • Pedagogene har overgangssamtaler

Overgangen mellom barnehage og skole

Barnehagen skal:

  • i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barnet kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole, og eventuelt til skolefritids-ordning.
  • ha samtykke fra foreldrene for å dele opp-lysninger om enkeltbarn med skolen.
  • gi de eldste barna mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.
  • legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskap og ferdigheter som kan gi de et godt grunnlag og god motivasjon for å begynne på skolen.
  • bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner
  • la barna bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen.

Slik gjør vi det i barnehagen

  • Evje og Hornnes kommune har utarbeidet Handlingsplan for sammenheng barnehage og skole. 
  • Vi har skoleforberedende aktiviteter i løpet av det siste året i barnehagen

Fra rammeplanen kapittel 6. Overganger (side 33-34)