Kommunikasjon, språk og tekst
|
Synger sanger, ser i bildebøker, benevner, gjenta ord og begreper, korte samlingsstunder, samtaler, lytte, lage temabøker, bruke konkreter
|
Eventyr med konkreter, sanger på ulike språk, rim og regler, fokus på hverdagssamtale, tulle og tøyse med språket, øve på å skrive bokstaver og tall.
|
Leke med/utforske bokstaver og tall, sang og musikk, rim og regler, lese- og skriveforberedende aktiviteter, former og størrelser, samarbeider med skolene om ulike aktiviteter/opplegg for skolestarterne, samarbeide med biblioteket.
|
Kropp, bevegelse, mat og helse
|
Snakke om kroppen, dans, øve på å smøre maten sin selv, legge til rette for et variert og sunt kosthold hvor barn får smake på ulike matvarer, legge til rette for motorisk aktiviteter utfra barnets utvikling.
|
Turer i skog og mark, dans, smøre maten sin selv, benytte seg av idrettshallen, snakke om sunt og variert kosthold, kroppen min, hygiene.
|
Dans og bevegelse, deltagelse ved matlaging og borddekking, Lengre turer i nærmiljøet, viktigheten av god hygiene, organiserte leker/regelleker.
|
Kunst, kultur og kreativitet
|
Barna får utforske ulike formingsaktiviteter, benevne farger, legge til rette for barnestyrte aktiviteter.
|
Få erfaring med ulike materialer og formingsaktiviteter, dikte, sansing.
|
Barna skaper selv fra egen fantasi, ulike prosjekter, tradisjoner, vi markerer høytider, samedagen.
|
Natur, miljø og teknologi
|
Korte turer i nærområdet, navn på dyr, fokus på at barn skal få mange erfaringer, begynnende miljøvern eks. søppel.
|
Utforske, bruke digitale digitale hjelpemidler til å finne informasjon, ta vare på naturen, kildesortering, gjenbruk, få erfaringer med ulike årstider.
|
Eksperimentere, ta bilde med mobil, digital tavle, bli kjent med dyr og vekster i naturen.
|
Antall, rom og form
|
Telling, fargelære, putteklosser, Puzzle spill, duplo, ulike klosser, sortering, størrelser.
|
Telle, ulike former, spill, mengde, ulikheter, sammenligne.
|
Enkel addisjon og subtraksjon, måleenheter, problemløsning, se sammenhenger.
|
Etikk, religion og filosofi
|
Rett og galt, Løveloven, undre seg sammen med barna, sanger, ulikheter, mye fokus på omsorg og empati – hvordan er vi mot andre.
|
Undrer oss sammen, fokus på ulike religioner på avdelingen, medvirkning, markering av høytider.
|
Diskutere ulike situasjoner/dilemma, respekt for ulikheter, Å være en venn, ulike nasjoner og flagg, tradisjoner, bli kjent med ulike kulturer/religioner knyttet opp mot avdelingen.
|
Nærmiljø og samfunn
|
Utforskning i lokalmiljøet, familien min, ulike yrker.
|
Turer i nærområdet, historier, lokaltradisjoner.
|
Trafikkregler, hva finnes i bygda vår?, besøke ulike arbeidsplasser/yrker, eget opplegg knyttet opp mot overgang barnehage-skole.
|