LangtidsoppholdLangtidsopphold tildeles når alle andre muligheter for å gi tjenester er vurdert, og hvor hjelpebehovet ikke kan ivaretas på en forsvarlig måte i hjemmet. Hornnesheimen er bokollektiv for personer med demens. Institusjonen har åtte boenheter.Hvem kan søke?Langtidsopphold ved Hornnesheimen bokollektiv er for personer med demens som hoveddiagnose, som ikke lenger er i stand til å bo hjemme. Beboerne skal ikke ha stort pleiebehov. Beboere med stort pleiebehov, vil bli vurdert overflyttet til Evjeheimen institusjon.Her kan du lese mer om tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgnstjenester i Evje og Hornnes kommune (lenke til lovdata.no).Slik søker duDu søker langtidsopphold ved å fylle ut søknadsskjemaet for helsetjenester. Dette finner du her:Søknad om helsetjenesterDersom den hjelpetrengende selv ikke har samtykkekompetanse, må søknad være underskrevet av nærmeste pårørende. Hva koster det?Betaling for langtidsopphold beregnes ut fra dine inntekts- og utgiftsforhold. Egenandelen skal ikke overstige de reelle oppholdsutgiftene.Egenandelen beregnes slik: 75 % av inntekt inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp85 % av inntekter ut over folketrygdens grunnbeløp.Om egenandel i institusjonI forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester - Kapittel 1. Egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester i institusjon mv. på lovdata.no kan du lese mer om hvordan egenandelen beregnes. Les mer om egenandelOm innholdet i tjenestenInstitusjonen tilpasser hjelpen ut fra faglige vurderinger og i samråd med deg og dine pårørende. Innholdet i tjenesten blir drøftet med dere under innkomstsamtale og oppfølgingssamtaler. De ansattes hovedoppgaver? Tilrettelegger måltider og sørger for at beboerne får tilfredsstillende ernæring og væske. Stimulerer beboerne til aktivitet og utnyttelse av egne ferdigheter. Gir pleie og omsorg tilpasset den enkelte beboer. Sørger for at beboerne får ivaretatt personlig hygiene og naturlige funksjoner. Gir tilpasset hjelp til beboerne ved av- og påkledning. Ser til å ivareta beboernes munnhygiene evt. sørger for nødvendig tannbehandling. Bidrar til at beboerne får tilfredsstillende fotstell/hårstell. Legger forholdene til rette slik at skader og sykdom blant beboerne forebygges. Deltar i samarbeid med andre yrkesgrupper og følger opp evt. øvrig fagpersonells forordninger. Holder medarbeidere informert om beboernes tilstand via observasjon og rapportrutiner. Bidrar til at elever, lærlinger, vikarer og andre som har behov for det får nødvendig veiledning. Bidrar til at institusjonens økonomi holdes innenfor de gitte økonomiske rammer. Utdeling/administrasjon av medikamenter. Deltar i rengjøring av tøy for beboerne, deres leiligheter og fellesareal. Hva kan du forvente av oss? Vi viser høflighet og vilje til å støtte og hjelpe. Vi overholder taushetsplikten. Vi viser respekt for andres meninger, holdninger og følelser. Vi setter pris på godt humør / god humor – men ikke på bekostning av andre. Vi fokuserer på positive holdninger framfor negative og pessimistiske. Vi viser interesse for arbeidet og jobber bevisst mot Hornnesheimens mål. Vi er nøyaktige og ærlige og kan stoles på. Vi opptrer ansvarlig. Vi har inkluderende holdning til samarbeidspartnere. Vi er fleksible. Vi er innstilt på faglig utvikling. Vi er vennlige og imøtekommende og opptatt av at hver og en skal trives. Vi setter pris på gode forslag og forsøk – ikke bare på vellykkede resultater. Vi er åpne for samarbeidstiltak med skoler, barnehager, kirke/organisasjoner. Vi er oppdatert på den enkelte beboer og informerer om endringer i beboers tilstand. Brukermedvirkning Det er et ønske at beboerne opprettholder sitt funksjonsnivå i størst mulig grad. Helt sentralt er beboernes rett til medbestemmelse og rett til å bli møtt med respekt. Vår hovedmålsettingen for heimen er formulert slik: Hornnesheimen bokollektiv er et bo og arbeidsfellesskap kjennetegnet av respekt, verdighet, omsorg og glede. Hva forventer vi av dine pårørende? Samarbeid, ærlighet og åpenhet. Bidra med relevante opplysninger om beboernes bakgrunn. Viser respekt for individuell behandling av beboerne. Informerer personalet når man tar med seg en beboer ut. Holder avtaler med personalet. Sørger for at beboeren har nok tøy som tåler vanlig vask. Tøyet må merkes med navn.