Jeg vil endre grensene eller opplysninger på eiendommen/byggene

Ønsker du å få endret eiendomsgrensene dine, så kan det gjøres på flere måter.

• Klarlegging av grense
  • Mindre grensejustering
  • Arealoverføring

Klarlegging av grense: Jeg ønsker å få målt opp eiendommen min

Klarlegging av grense gjøres ved en oppmålingsforretning. Oppmålingsforretning er et møte mellom to eller flere parter for å avklare grensene til en aktuell eiendom.

Ved en oppmålingsforretning måles grensen med moderne måleutstyr og nødvendige grensemerker settes ned. Under forretningen skal det føres protokoll, et referat, som beskriver sakens gang og hva partene er enige eller uenige om. Du må betale et gebyr for å få målt opp eiendommen din.

Bestille en oppmålingsforretning

Når du bestiller en oppmålingsforretning vil kommunen kalle inn. Dersom eiendommen ikke har koordinatbestemte grenser, vil grensene blir rekonstruert og fastlagt i samråd med eier av tomten og naboer. Eldre dokumenter som skylddeling og protokoller fra fut og sorenskriver kan være en del av grunnlaget. Du må betale et gebyr for å få målt opp eiendommen din.

Slik bestiller du en oppmålingsforretning

Du må sende inn en bestilling som inneholder et fullstendig utfylt skjema. Skjemaet du bruker er dette, “rekvisisjon av oppmålingsforretning”:

Bestill oppmålingsforretning

Søknaden må inneholde følgende:

• Søknaden må være signert av eier(e) (hjemmelshaver(e)).
  • Ved en grensejustering må alle involverte parter være enige om hvor grensen skal gå.
  • Du må også sørge for at du legger ved et situasjonskart som ikke er eldre enn 6 måneder. Du må tegne tydelig inn på kartet det du ønsker å få målt opp.
    Situasjonsplan kan bestilles via nettbutikken e-Torg eller du kan lage den selv i kommunekartet.

Søknaden sendes til post@e-h.kommune.no

Jeg ønsker å få utført en mindre grensejustering

En grensejustering er en justering av uhensiktsmessige grenser mellom to eller flere eiendommer. Lovverket stiller krav til hva som kan gjennomføres som en grensejustering. For boligeiendommer er hovedregelen at arealet som søkes justert, ikke må øke eller redusere den minste eiendommens størrelse med mer enn 5 % og 500 m2 etter justering. Areal som kan byttes er inntil 20% av den minste eiendommen. Verdiendringen må ikke overstige Folketrygdens 1G.

Bestille en grensejustering

For å gjøre eiendomsgrenser mellom naboeiendommer mer hensiktsmessige, kan du søke om å justere grenser eller overføre areal mellom eiendommene. Er arealet større enn det som kan gjøres ved en grensejustering, må det søkes om deling av eiendom.

Her kan du lese mer om deling av eiendom.

Slik søker du

Du må sende inn en bestilling som inneholder et fullstendig utfylt skjema og vedlegg. Her er skjemaet du må bruke:

Bestill grensejustering

Legg ved dette:

• Skriftlig samtykke fra registrerte grunneiere og registrerte festere som grensejusteringen får betydning for
  • Arealregnskap for involverte eiendommer og overførte arealer, og eventuelt tidligere grensejusteringer
  • Dokument fra kommunen som viser at grensejusteringen ikke fører til deling av driftsenhet (jf. jordlova)
  • Verdianslag for involverte eiendommer

Søknaden sendes til post@e-h.kommune.no.

Jeg ønsker å få rettet opp i grenser i eiendomskartet, opplysninger om eiendommen eller opplysninger om bygning

Eiendomsgrenser er noen ganger registrert på feil sted, eller med hjelpelinjer som ikke samsvarer med de virkelige grensene.

Dersom du har dokumentasjon på at opplysninger om bygninger, boliger, adresser eller eiendommer er feil, søker du kommunen og krever retting. Hvis rettingen gjelder eiendomsgrenser, må naboene være enig med deg.

Få rettet grensene

I slike saker er det nødvendig å fremskaffe dokumentasjon som viser hva du mener er de riktige grensene for eiendommen. Dette kan være gamle skylddelingsforretninger og utskiftingskart, jordskiftesaker eller andre dokumenter som gjelder eiendommen. Hvis noen av disse dokumentene er tinglyst, kan du bestille en kopi fra Kartverket eller Statsarkivene.

Sjekk om noe av det du trenger ligger i MinEiendom, som er en portal hvor du får innsyn i mye som omhandler din eiendom. Du logger inn med ID-porten.
Her er link til MinEiendom

Når du har denne dokumentasjonen, og forutsatt at naboen er enig i at grensen er feil, kan du sende inn krav om retting av grenser.

Dersom du og naboen er uenige om hvor grensen går, kan verken Kartverket eller kommunen avgjøre tvisten. Saken må bringes inn for forliksrådet, de ordinære domstolene eller jordskifteretten.

Slik søker du

Du må sende inn skjema om krav om retting av grenser i eiendomskartet til kommunen. Du kan bruke dette skjemaet:

Bestill retting av feil og mangler

Søknaden sendes til post@e-h.kommune.no