Si din mening om reguleringsplaner

Når det utarbeides reguleringsplaner er det viktig å få innspill og merknader fra innbyggere, grunneiere, naboer, lag og foreninger og offentlige myndigheter.

Innspill og uttalelser til reguleringsplaner

Det er mulig å komme med innspill og merknader til en reguleringsplan i to runder:

I begge rundene får naboer, grunneiere, offentlige myndigheter og eventuelt aktuelle lag og foreninger varsel direkte tilsendt. Det blir også varslet i lokalavisa Setesdølen og her på kommunens nettside.

Det er i disse fasene av planarbeidet du kan påvirke innholdet i planen. Informasjon og innspill fra deg kan for eksempel påvirke hvilken byggehøyde som er tillatt innenfor planområdet. Hvis du avventer å mene noe om byggehøyder, byggegrenser, trafikksikkerhet med mer til det kommer en byggesøknad, vil dette allerede være avklart i planen. Vi oppfordrer deg derfor til å engasjere deg i planprosessene, slik at vi kan ivareta interessene og innspillene dine på en god måte.

Følg med på hvilke planer som er på høring her:

Kunngjøringer og høringer

Endring av plan

For noen endringer av eksisterende reguleringsplaner er det lagt opp til en enklere prosess enn når en helt ny reguleringsplan lages.

Dette gjelder endringer som:

• ikke går utover hovedrammene i planen
  • i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig
  • ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder

Varsel om ønskede endringer sendes da kun til naboer, grunneiere og andre berørte parter, med frist for innspill. Innspillene vurderes og planendringen behandles deretter kun én gang i Planutvalget. Vedtatt planendring kunngjøres, og man kan klage på vedtaket.

Klage

Den som er part eller har rettslig klageinteresse i en plansak har mulighet til å klage på kommunestyrets vedtak. Muligheter for klage og frist for dette vil framkomme av den enkelte kunngjøring av et planvedtak.