Influensa- og koronavaksinering høsten 2024

Denne høsten kan du som er anbefalt å ta influensa- og koronavaksine, ta begge vaksinene samtidig, om du ønsker. Det blir vaksinering i Evje og Hornnes og Bygland 5.-7. november. Husk å bestille time i forkant.

Hvem anbefales å ta vaksine?

• Alle over 65 år bør ta begge vaksinene.
  • De som er kronisk syke, har alvorlig fedme eller er gravide bør også ta vaksinene. Snakk med legen din om du er usikker på om det gjelder deg.

Les mer om dette på nettsidene til Folkehelseinstituttet:

Hvem bør ta influensavaksine? (fhi.no)

Hvem bør ta koronavaksine? (fhi.no)

Ikke i målgruppa?

Ønsker du vaksine selv om du ikke er i de nevnte målgruppene? Du kan likevel bestille time og ta vaksine. Bestill time på samme måte som de som er i målgruppene.

Slik bestiller du time

Bestill på nett

Bestill time digitalt på helsenorge.no:

Gå til helsenorge.no

Timebestillingen ble gjort tilgjengelig fra mandag 7. oktober 2024. NB! Kun de som har fastlege ved Evje og Bygland legesenter kan bestille time digitalt.

Er du usikker på hvordan du bestiller time selv på helsenorge.no? Se vår bruksanvisning:

Bestill ved å ringe

Du kan også bestille time ved å ringe vaksinetelefonen på 901 17 848

Telefonen er kun åpen i uke 43 og 44: mandag, tirsdag og torsdag kl. 10:00-12:00 og 13:00-15:00.

Når kan du få vaksinene?

På Evje: På Evjeheimen (ved kafeteriaen)

• Tirsdag 5. november kl. 14:00-19:00
  • Onsdag 6. november kl. 09:00-15:00

På Bygland: I kommunestyresalen på kommunehuset

• Torsdag 7. november kl. 09:00-15:00

Hva koster vaksinene?

Koronavaksine er gratis.

Influensavaksine koster kr. 320,-

Vi tar kun betaling med kort.

Informasjon fra Folkehelseinstituttet

Informasjonsplakat som FHI har laga om hvem som anbefales vaksine og hvorfor. - Klikk for stort bilde

Ikke massevaksinering mot Pneumokokk i høst

Av og til kan man også bli vaksinert mot Pneumokokk i forbindelse med sesongvaksineringen på høsten. Dette tilbys ikke på Evje og Hornnes og Bygland høsten 2024.

For Pneumokokk-vaksine, henvend deg til din fastlege.