Nytt skogbrukstilskudd i Evje og Hornnes

Kommunen ønsker å inspirere til mindre flatehogst og mer plukkhogst, da dette blir sett på som mer bærekraftig skogbruk på sikt. I planutvalget torsdag 8. februar, ble det derfor vedtatt en ny tilskuddsordning: "Tilskudd til manuell hogst i Evje og Hornnes".

Det ble der bestemt at Evje og Hornnes kommune gir tilskudd til manuell hogst med kr. 100,- per m3.

Hva gis det tilskudd til?

Tilskudd gis til tynningshogst, lukket hogst og småflatehogst opp til 10 daa.

Tilsagn om tilskudd gis for innmeldt kvantum mellom 15 og 100 m3.

Hvem kan søke?

Skogeiere i Evje og Hornnes kommune med minimum 10 daa produktiv skog.

En skogeier kan ikke søke om tilskudd for mer enn 100 m3 per år.

Kun virke som omsettes gjennom tømmeromsettere (AT-skog eller Nortømmer) er tilskuddsberettiget.

Hvordan søker jeg om tilskudd?

Du søker via vårt elektroniske skjema “Søknad om tilskudd til manuell hogst”:

Søk om tilskudd

Husk å legge ved kopi av tømmerkontrakt.

Søke om å få tilskuddet utbetalt

I neste omgang, dersom du har fått innvilget søknad og skal søke om å få tilskuddet utbetalt, bruker du dette elektroniske skjemaet:

Søk om å få utbetalt tilskuddet

Legg da ved kopi av virkesavregning.

Tilskudd utbetales ut fra innmålt tømmer i henhold til virkesavregning, inntil innmeldt kvantum. Dersom innmålt kvantum blir mindre enn 15 m3, utbetales ikke tilskudd.

Utbetaling skjer etter avsluttet drift. Delutbetaling av tilskudd gjøres ikke.

Søknadsfrist

Søknadsfrist er 1. november 2024 med frist 1. desember 2024 for krav om utbetaling.

Innvilgede søknader der det ikke fremsettes krav om utbetaling innen 1. desember 2024 blir trukket inn.

Behandlingstid

Søknader behandles fortløpende så lenge det er midler tilgjengelig.

Vilkår for hogst

Ved småflatehogst må eventuelle tilstøtende bestand minst ha gjennomsnittlig trehøyde fire meter.

Hogst må skje motormanuelt og fremkjøring med landbrukstraktor og vinsj, landbrukstraktor med tømmerhenger eller mindre utstyr.

Evje og Hornnes kommune kan kontrollere at gjennomført hogst er i trad med vilkår. Ved brudd på vilkår kan kommunen kreve tilskudd tilbakebetalt.

Delegasjon

Skogbrukssjef delegeres myndighet til å innvilge og utbetale tilskudd i tråd med vilkårene og innenfor tilskuddsramme kr 100.000,-.

Retningslinjene er fastsatt av Planutvalget i Evje og Hornnes kommune 8. februar 2024, sak nr PS 17/2024.