Trenger du av og til hjelp til å løse digitale oppgaver?

Hverdagen og samfunnet blir mer og mer digitalisert. Målet er å gjøre det lettere for alle å kunne ordne ting selv, men dessverre er det mange som opplever den nye digitale hverdagen som vanskelig. Evje og Hornnes kommune vil gjennom prosjektet Digitale Sammen hjelpe de som synes at det er utfordrende å bruke digitale tjenester, ved å tilby aktiviteter som styrker deres digitale kompetanse.

Tilbud fra høsten 2024

Det er satt opp digital veiledning følgende dager:

• Mandager kl. 18:00-19:00 på biblioteket.
    Bestill tid i forkant - ring servicekontoret på 379 32 300 man-fre kl. 10-14.
  • Tirsdager kl. 10:30-11:30 på frivilligsentralen i sentrumsbygget.
    Drop-in: bare kom når det passer for deg. Våre frivillige tar imot deg.
  • Torsdager kl. 11:00-12:00 på aktivitetssenteret på Evjeheimen.
    Drop-in: bare kom når det passer for deg. Våre frivillige tar imot deg.

Om Digitale Sammen

Bilde av leder for service, kommunikasjon og digitalisering, Astrid L. Andersen, og enhetsleder for kultur, Maya Hjertholm.  - Klikk for stort bildeAnsvarlige for prosjektet er leder for service, kommunikasjon og digitalisering, Astrid L. Andersen (t.v.), og enhetsleder kultur, Maya Hjertholm. Evje og Hornnes kommune

Prosjektet Digitale Sammen, som kommunens servicekontor, bibliotek og frivilligsentral samarbeider om, har fått tildelt kr 100.000,- fra Kommunal- og distriktsdepartementet. Pengene brukes til å teste ut ulike aktiviteter som kan bidra til å øke den digitale kompetansen til kommunens innbyggere. Hensikten er at de tilbudene som man ser fungerer godt, kan bli varige tilbud også etter prosjektperioden.

Flere aktiviteter

Høsten 2024 er det satt opp flere tilbud om digital veiledning, som er åpne for alle som ønsker det. Her kan man for eksempel få veiledning i bruk av digitale tjenester som nettbank, Helsenorge, NAV og kommunens hjemmeside.

Andre mulige aktiviteter gjennom dette prosjektet kan være opplæring i mobil og nettbrett, og samlinger med aktuelle tema, som nettsvindel, sikkerhet og velferdsteknologiske løsninger som kan gjøre det enklere å bo hjemme lenger. Kommunen tar gjerne imot ideer til hva som kan være passende aktiviteter for prosjektet.

Vil du bidra?

Sitter du kanskje selv på digital kompetanse som du ønsker å dele med de som har behov for det? Vil du være digital veileder eller bidra på andre måter? Da vil kommunen gjerne høre fra deg. Det tilbys opplæring og digitale kurs til de som vil bli digitale veiledere.

I artikkelen “På let etter gode digitale hjelpere” kan du lese mer dersom du lurer på å bli digital veileder.

Kontaktpersoner

Ansvarlige for prosjektet er leder for service, kommunikasjon og digitalisering, Astrid L. Andersen, og enhetsleder kultur, Maya Hjertholm. De kan nås via kommunens sentralbord på telefonnummer 379 32 300. Sentralbordet er åpent hverdager kl. 10-14.