Forslag til kommuneplanens samfunnsdel 2024-2034

2 Føringer - "Sammen mot et felles mål"

Illustrasjonsbilde tatt i Evje og Hornnes kommune. - Klikk for stort bilde Siv Therese Kile Lie

Hvert fjerde år legger regjeringen frem nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging. I forventningene for 2023-2027 legger regjeringen vekt på 2030-agendaen. Norge har sluttet seg til 2030-agendaen med 17 mål for å fremme en sosialt, miljømessig og økonomisk bærekraftig utvikling. Som samfunnsutviklere, tjenesteytere og planmyndigheter er kommunen en avgjørende del av planen for å lykkes med å realisere en bærekraftig samfunnsutvikling i hele landet.

Utfordringsbilde

Jf. nasjonale forventninger er de største utfordringene i Norge, når det kommer til å nå bærekraftmålene, knyttet til reduserte klimagassutslipp, ansvarlig forbruk, ressursbruk, bevaring av naturmangfold og mindre ulikhet. I tillegg møter kommunene andre store samfunnsutfordringer på grunn av en aldrende befolkning og mangel på arbeidskraft innen ulike tjenesteområder. Raske endringer kan gi behov for større grad av beredskap og fleksibilitet i planleggingen.

Samarbeid

Fylkeskommunen har som regional utvikler, ambisjoner om å ta hele Agder i bruk. Regionplan Agder er et viktig styringsdokument for prioriteringer og satsinger i fylkeskommunal regi. Det er utarbeidet en samarbeidsavtale mellom fylkeskommunen og kommunen som legger til rette for samhandling og samskaping for å nå våre målsettinger. Avtalen prioriterer samarbeid innenfor flere områder, blant andre utdanning og levekår, miljøvennlig energi, næringsutvikling og mobilitet.

Evje og Hornnes samarbeider med andre om utføring av noen kommunale tjenester slik som brann, renovasjon, museum, IKT, barnevern og PPT. Kommunen er også medlem av Setesdal interkommunalt politisk råd, SIPR.

Kommunens økonomi og evne til å løse oppgaver i samspill med lokalsamfunnet, nabokommuner og myndigheter skal være en viktig del av en bærekraftig utvikling for Evje og Hornnes.

Prioriterte bærekraftsmål i Evje og Hornnes

Kommunen vil ha ekstra fokus på disse bærekraftsmålene i planperioden:

Illustrasjon som viser FNs bærekraftmål - Klikk for stort bilde

Oversikt over alle bærekraftsmålene

Her er en oversikt over alle FNs bærekraftsmål:

FN