Forslag til kommuneplanens samfunnsdel 2024-2034

3 Grunnlag for politisk prioritering

Bilde av medlemmer av politisk og administrativ ledelse i Evje og Hornnes kommune som har politikerverksted. De sitter i grupper rundt bord og jobber med diverse oppgaver knyttet til utvikling og mål for kommunen. - Klikk for stort bilde Siv Therese Kile Lie

 

Kommunestyret har gjennom to politiske verksted jobbet med kommunens utfordringsbilde. Grunnlaget for politiske prioriteringer bygger på kommunens utfordringsbilde og det kommunen har i dag av tiltak.

Levekårsutfordringer

Folkehelseprofilen viser at kommunen har flere utfordringer innen området levekår. Det går spesielt på andel barn av enslige forsørgere, samt andel barn som bor i familier med vedvarende lavinntekt. ​Aktivitetstilbud i ulike former og omfang vil være viktig for å gi et allsidig tilbud, slik at en treffer alle deler av befolkningen og motvirker at noen faller utenfor aktiviteter av økonomiske årsaker. Arbeidslivsrettede tiltak og fortsatt god oppfølging og tilrettelegging for sykmeldte og de som står i fare for å bli det, må fortsatt ha fokus i arbeidet med å motvirke sosiale helseforskjeller.

Kommunen har fokus på forebyggende og helsefremmende arbeid innenfor og på tvers av de ulike sektorene. Det vil være viktig å videreføre det gode samarbeidet for å bidra til koordinerte tjenester og trygghet i befolkningen. Det er fokus på forebygging gjennom tidlig innsats og trivsel hos barn og unge for å skape et godt grunnlag i det helsefremmende arbeidet. På nasjonalt nivå har psykiske plager og mestringslidelser vært økende de siste årene. Tallene for vår kommune ligger under nasjonalt nivå, og det er derfor viktig at kommunen opprettholder fokus på forebygging, livsmestring og normalisering i ulike livsfaser.

Folkehelseundersøkelsen i Agder som ble gjennomført i 2019 og den årlige elevundersøkelsen viser at en stor del av kommunens innbyggere trives i nærmiljøet, føler trygghet og tilhørighet, deltar i ulike aktiviteter og opplever sosial støtte. ​Barnehage og skole har fokus på utvikling av et godt og inkluderende barnehage- og skolemiljø med vektlegging av gode relasjoner og aktiviteter der alle kan bidra til trivsel og følelse av å høre til i et fellesskap. ​Det er viktig at man har aktivitetstilbud i ulike former og omfang for å motvirke at noen faller utenfor.

Det må være fokus på samordning og samarbeid mellom tjenestene i kommunen, slik at man sammen kan legge til rette for fortsatt gode oppvekstsvilkår. Kommunen skal arbeide for å sikre gode levekår for alle innbyggere. Dette inkluderer blant annet tiltak for sosial inkludering og rimelig boligtilgang.

Endringer i befolkningssammensetning

Det fødes færre barn, samtidig som eldre utgjør en stadig større andel av befolkningen. Denne utviklingen vil stille offentlig sektor overfor store utfordringer i årene som kommer. Det blir blant annet færre i arbeidsfør alder per pensjonist. Det vil ha betydning å jobbe for en befolkningssammensetning med innbyggere i alle aldersgrupper, samt ha fokus på å opprettholde og skape sosiale møteplasser og arbeidsplasser. ​Møteplasser som inkluderer mennesker på tvers av generasjoner kan være et viktig bidrag for å skape et mer aldersvennlig samfunn.​ Eldre mennesker er også en viktig ressurs for samfunnet, blant annet bidrar de stort som frivillige.

Kommunen må balansere behovene for tjenester, investeringer og drift innenfor gitte økonomiske rammer. Ved å ha finansielle måltall som setter grenser for bruk av midler, sikrer kommunen ansvarlig økonomisk styring og bærekraftig bruk av ressursene. En god kobling mellom samfunnsdel, handlingsdel og økonomiplan er avgjørende for å realisere kommunens mål og prioriteringer.

Når vi ser framover, vil utfordringer på noen av våre tjenesteområder gjøre at handlingsrommet blir trangt. Det kan bli utfordrende å opprettholde god kvalitet på våre tjenester, og det vil bli behov for rasjonalisering og omlegging for å møte innbyggernes behov. Handlingsrommet for å sette i gang nye tiltak utover dagens nivå vil være begrenset.

Kommunen ønsker å styrke Evje som regionsenter og øke kompetansen i etablert næringsliv. Reiseliv og turisme har vært et satsningsområde, og sammen med andre kommuner i Setesdal bærer Evje og Hornnes stolt merket for bærekraftig reisemål.

Klima og energi-mål

Evje og Hornnes har gjennom sin kommunedelplan for klima og energi målsettinger for å redusere klimagassutslipp, fremme bærekraftig energiforbruk og produksjon, og tilpasse samfunnet til klimaendringer. En klimaambisiøs og miljøvennlig drift av tjenestefunksjoner som helse, skole og renovasjon vil påvirke energibruk og klimagassutslipp fra bygningsmasse, fra transport og andre kommunale tjenester.  Gjennom innkjøp har kommunen en mulighet til å etterspørre og stille krav til klimavennlige varer og tjenester og dermed påvirke leverandører.

Kommunen er i tillegg en stor forvalter av bygningsmasse. Kommunens egne bygg- og anleggsprosjekter kan gi betydelige utslippsreduksjoner og energibesparelse, og gi en signaleffekt i samfunnet ovenfor brukere og leverandører ved å ta i bruk nye standarder og ny teknologi.

3.1 Samfunnssikkerhet og beredskap

Sivile beredskap og fokuset på sivil beskyttelse er, i likhet med forsvarsberedskapen, bygget ned over tid. I den senere tid oppleves en økende forståelse for at også det norske sivile samfunn påvirkes og utfordres av hendelser forårsaket av blant annet klimaendringer, naturnedbygging og, ikke minst, tilspissede geopolitiske situasjoner ute i verden. Hendelser som, sett i et beredskapsperspektiv, også kan ramme Norge - og Evje og Hornnes.  

Sårbart

Den sivile kritiske infrastruktur er kanskje mer sårbar enn noen sinne. Fordi alle i samfunnet har gjort seg så avhengig av den. Spesielt med tanke på digital/elektronisk kommunikasjon, kraft, vann og forsyning (matvaresikkerhet). Mens samfunnet har gjort seg mer avhengig av at den kritiske infrastrukturen fungerer hele tiden, har risikofaktorer som følger av for eksempel klimaendringer, geopolitiske hendelser, nedbygging av natur/matjord økt dens sårbarhet. Samtidig fortsetter utbygging og utvikling på disse områdene raskt, og det uten særlig fokus på å samtidig sikre den.

Sivil beredskap

God samfunnssikkerhet handler om et samfunns evne til å ta vare på liv og helse, dekke grunnleggende behov for innbyggerne og opprettholde viktige funksjoner under ulike påkjenninger. God samfunnssikkerhet forutsetter forebygging av uønskede hendelser og beredskap som reduserer skadevirkningene når noe likevel går galt. De mange år med kanskje for lite fokus på sivil beredskap har medfører et voldsomt etterslep på å trygge og sikre sivil infrastruktur for å gjøre samfunnet og innbyggerne mest mulig robust og forberedt på å møte utilsiktede og tilsiktede hendelser som truer/utfordrer sikkerheten. Kommunen må ha fokus på å ivareta nasjonale føringer og krav innenfor samfunnssikkerhet og beredskap, og hvis mulig gjerne være en pådriver for at fokus på sivil beredskap og beskyttelse tas på alvor.  

Krever samordning

Kommunene er en viktig del av den totale samfunnsberedskapen. En trygg, sikker og bærekraftig utvikling av kommunen forutsetter at arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap er helhetlig, systematisk og tilpasset et komplekst og skiftende risiko- og sårbarhetsbilde. Sårbarhet i lokalsamfunnet og innbyggernes sikkerhet er et tema som krever samordning og helhetstenkning på tvers av sektorene i kommunen. En årvåken og risikoerkjennende kultur er avgjørende for å lykkes.